woensdag 10 juli 2019

eRikm / Anthony Pateras

eRikm / Anthony Pateras
Albédo
CCAM Éditions

Het gebeurt niet zo vaak dat het woord idiosyncrasie in verband wordt gebracht met muziek. De Franse musicus, componist en visueel kunstenaar eRikm (echte naam Eric Matt) doet dat wel. Een eerste kennismaking met de veelzijdige Australische componist en uitvoerder Anthony Pateras kwam er in 2017. Beide heren hebben ontelbare releases op hun naam staan, zij het solo of in een heel bestel van uiteenlopende samenwerkingsverbanden. Tijdens die eerste ontmoeting bracht elk zijn eigen muzikale ervaringen in stelling. Zo creëerde en ontwikkelde het tweetal nieuwe geluidslandschappen. Het bleek de voorbode te zijn van deze langspeler. ‘Albédo’ bestaat uit twee lange composities. De eerste ‘Orbitale’ is live opgenomen in januari 2018 in Ljubljana en kent zowel naar ambient neigende rustige passages als geluidsuitbarstingen. Modulaire glitch fragmenten, storingen, ruis en samples versmelten met een door eRikm aangestuurde CDJ speler en zijn idiosyncrasie systeem. Afwijkend van de norm zonder verder te specificeren verplaatst de muziek zich naar verschillende terreinen waar de twee muzikanten met elkaar in dialoog gaan. Het in de studio van CCAM (oktober 2017) opgenomen ’Nyctalope’ heeft een andere structuur. Er zijn meer verschuivingen die de experimentele aard van het stuk benadrukken. Drone, glitch, minimale muziek en chaotische uitbarstingen volgen elkaar op of tuimelen door elkaar heen. ‘Albédo’ is eerder ongepolijst en rauw. Een uiting van vrijheid die de kunstenaars zichzelf gaven om op muzikaal gebied eindeloos te kunnen exploreren. 

Geen opmerkingen: