zaterdag 13 juli 2019

Jacob’s Fall

Jacob’s Fall
The War We Miss?
Woodhouse

Producer Siggi Bemm is niet van de minste. De man kan een indrukwekkend lijstje voorleggen van artiesten die hun plaatjes in zijn Woodhouse studio hebben opgenomen. Ook de Duitste band Jacob’s Fall mag daar nu aan toegevoegd worden. Bemm vindt ze een geweldige band, met een uitstekende zanger en zeer originele liedjes. Ik vraag me af of we naar dezelfde groep/plaat hebben geluisterd. Ik ben zo vrij er een andere mening op na te houden. Zanger Christian Faust (ex-My Insanity) doet zijn stinkende best, daar niet van. Ik ben gewoon geen fan. Hij klinkt zeurderig en dikt dit nog aan met een te veel aan pathos. Als je daar bovenop als thema’s kiest voor de mislukking en het eigen verlangen naar de ondergang van de mens, dan wordt het pas echt aandoenlijk. Wat stijl betreft situeert Jacob’s Fall zich ergens midden gothic en symfonische metal plus een injectie dark rock (HIM, End Of Green, Zeraphine). Toch een vijftal nummers halen de middenmoot of zitten er net boven (‘Come With Joseph’, ‘Don’t Cry’, ‘Ministry Of Truth’, ‘World Down’ en ‘New Scene’). Bedroevend zwak zijn ‘I Need My Girl’, ’Escape To Gravity’ en ‘You’. Wie Jacob’s Fall zegt, zegt ook Jakobsladder (de groep verwijst in de bio naar het visioen en de film). De muzikanten van Jacob’s Fall hebben hun klim aangevat, maar helemaal tot boven geraken zit er bijlange niet in. Ik zie ze eerder ter plekke blijven trappelen of zelfs een paar treden zakken.

Geen opmerkingen: