donderdag 26 september 2019

Frode Haltli

Frode Haltli
Border Woods
Hubro

Voor het inspelen van ‘Avant Folk’, uitgebracht in 2018, verzamelde accordeonist en componist Frode Haltli nog een tiental muzikanten rond zich. Voor ‘Border Woods’ is zijn begeleidingsband, bestaande uit Emilia Amper (harp) en percussionisten Håkon Stene en Eirik Raude afgeslankt tot een trio. De muziek op ‘Border Woods’ dateert eigenlijk al van 2015 en werd voor het eerst opgevoerd tijdens het Osa Festival in het Noorse stadje Voss. De opnames voor de cd vonden plaats in de Rainbow Studio in Oslo en werden afgerond in april 2018. Net als bij ‘Avant Folk’ mixt Haltli traditionele Scandinavische volksmuziek met hedendaagse folk, wereldmuziek en durft daarnaast ook nog wel te improviseren. Emilia Amper speelt op de nyckelharpa, het traditionele Zweedse instrument bij uitstek. Frode op zijn beurt is een virtuoos accordeonist. De twee kunnen het goed met elkaar vinden en spelenderwijs laten ze hun twee instrumenten in elkaar overvloeien en zelfs imiteren. Soms is het bijna onmogelijk om beide uit elkaar te houden. De twee percussionisten Stene en Raude zijn al even bedreven en meesters in hun vak. Ze complementeren het groepsgeluid met vibrafoon, marimba, trommels en allerlei objecten die als percussie kunnen dienst doen. In het droevig klinkende ‘Quietly The Language Dies’ spelen alle vier de musici met op kwarttonen afgestemde instrumenten. De accordeon die Haltli hier bespeeld werd afgestemd in de Egyptische hoofdstad Cairo, waarmee de link wordt gelegd met Indiase en Arabische toonladders en wereldmuziek in het algemeen. ‘Winds Through Aspen Leaves’ kent een wat vreemdsoortig, onvoorspelbaar en experimenteel begin. Pas in ‘Mostamägg Polska’ komen de meer traditionele elementen op de voorgrond. Maar dat is slechts van korte duur. In de vijftien minuten lange compositie vertrekken de vier muzikanten op verkenning en gaan grensoverschrijdend musiceren. In het korte ‘Wood And Stone’ krijgen Stene en Raude vrij spel. ‘Valkola Schottis’ bied je een kijk door verschillende vensters op een steeds veranderend muzikaal landschap. De grens van ‘Border Woods’ is overal en nergens, aldus nog Haltli die met deze nieuwe langspeler zijn symbiose tussen folk, avant-garde, minimale muziek en improvisatie verder verfijnd.

Geen opmerkingen: