donderdag 24 oktober 2019

The Touchables

The Touchables
The Noise Is Rest
Conradsound

Het Noorse duo Ole-Henrik Moe en Guro Skumsnes Moe liepen tot nu toe een eigen parcours. Violist Ole-Henrik studeerde in Parijs bij Iannis Xenakis en staat bekend als componist van kamermuziek en muziek voor orkest. Ging ook al eens over het muurtje kijken en speelde onder meer met Motorpsycho, Todd Terje en Andre Bratten. Guro Skumsnes (bas) heeft met MoE een eigen rockband, is actief bij het akoestische noise gezelschap Sult, schrijft filmmuziek, componeert voor de vocale groep Oslo 14 en maakt muziek voor poppentheater. Voor het eerst spelen ze nu samen. Op deze ‘The Noise Is Rest’ gebruiken ze twee volledig van elkaar verschillende snaarinstrumenten. Qua verschil in grootte spreekt de hoesfoto voor zich en is best wel grappig. Ole-Henrik speelt op een piccoletto viool. Je kunt ermee frequenties met een hoger register luider en duidelijker spelen. Plus de resonanties zijn veel sterker. Aan de andere kant van het spectrum vinden we Guro met haar octobass. Er zijn er momenteel slechts zeven gemaakt. Ze bestaan in verschillende maten en hebben slechts drie snaren. Uiteraard zijn het bij dit instrument de lagere registers die een rol van betekenis spelen. Met deze experimentele plaat, een eerste poging in hun zoektocht naar het extreme, overstijgt het tweetal het begrip noise. De reeksen geluiden zijn zowel gevarieerd als abstract en hebben soms een duaal karakter. Verschillende fragmenten zijn eerder rustgevend, maar kunnen ook een onrustwekkend gevoel opwekken. Andere emoties die de acht tracks oproepen zijn verlangen, wanhoop, droefenis en melancholie. ’The Noise Is Rest’ is een unieke plaat die de limieten van toonhoogte en -laagte plus tonaliteit grondig in kaart brengt en bijzondere muzikale dimensies verder uitdiept.   

Geen opmerkingen: