donderdag 30 juni 2011

Reaxion Guerrilla


Reaxion Guerrilla
I Hate You
Infacted Recordings
Dit duo uit Peru hoort thuis in het rijtje Suicide Commando, Leæther Strip, Zombie Girl, Hocico en Unter Null en bracht eind vorig jaar met ‘I Hate You’ een eerste cd uit. Het tweetal hun mix van harde EBM, aggrotech, industrial en grindcore is verre van origineel, maar de uitvoering er van staat als een huis. Niet helemaal onterecht denk je een aantal riffs al eens eerder te hebben gehoord. Achter de sterk vervormde stem van Exsubte hamert en drilt Eniac 51 snoeiharde, doch dansbare beats door de boxen. Men probeert via samples een paar rustpunten in te lassen, maar dat helpt niet echt, want na een half uur of zo ben je al murw gebeukt. Dit is een album dat zeer geschikt is voor de heuse liefhebbers van hellektro. Die krijgen waar voor hun geld en worden hier zelfs in de watten gelegd, want de plaat bevat naast de reguliere tracklist nog een aantal remixen van onder meer Freakangel, Eden Synthetic Corps en Alien Vampires. 

Labasheeda


Labasheeda
The Twilight State
Presto Chango Records
We hebben er een tijdje op moeten wachten, maar na een ep en single tussen de bedrijven door is het Labasheeda gelukt om na hun debuut ‘Charity Box’ van 2006 met ‘The Twilight State’ een tweede cd uit te brengen. Centrale figuur bij Labasheeda is zangeres, violiste en gitariste Saskia van der Giessen. Samen met haar partner in crime Arne Wolfswinkel schrijft ze ook de songs. Net door de kwaliteit van het songmateriaal, bestaande uit zowel instrumentale als gezongen tracks en met de inbreng van vioolpartijen, onderscheidt Labasheeda zich van de rest van het ruime aanbod aan alternatieve rockbands. Vocaal lijkt het me alsof Saskia minder sterk voor de dag komt, maar dat kan ook aan de productie liggen of net het gebrek er aan. In Labasheeda’s muziek sluipen punk, noise, indie, post- en art rock invloeden, maar dat verrijkt alleen maar hun muzikale palet. Soms creëert men vreemde en onverwachte wendingen en dat maakt ‘The Twilight State’ tegelijk onvoorspelbaar. Als luistertips kozen we voor ‘Winter’, het rauwe ‘Indulgent’, ‘White Leather’ en ‘My First Choice’. Met ‘The Twilight State’ bevestigt Labasheeda dat de lovende recensies die hen ook bij de release van ‘Charity Box’ te beurt vielen geen toeval waren.

Eden Weint Im Grab


Eden Weint Im Grab
Geysterstunde I
Danse Macabre
Een poëtisch middernachtelijk spektakel is de ondertitel van dit in Berlijn residerende kwintet hun vierde album. Zanger en tekstdichter Alexander Paul Blake verdiept zich in het paranormale, mysterieuze en onverklaarbare dat de mens uit zijn slaap houdt, doch vernist zijn literaire spinsels over spiritisme en het visionaire met een laagje ironie en spot. Muzikaal doorkruist men de paden van black/death metal, gothic, variété en kermismuziek. Sommige fragmenten doen denken aan The Vision Bleak, Samael, Hollenthon of Krypteria. Het nummer ‘één’ in de titel laat vermoeden dat er nog een vervolg komt en dat is ook zo, want deze langspeler is het eerste deel van een conceptueel tweeluik. In zijn genre is ‘Geysterstunde I’ best genietbaar, maar niet echt om van te smullen. De groep telt drie gitaristen, maar dat komt zelden echt uit de verf. Bovendien zijn er Eden Weint Im Grab te veel voorgegaan die de knokengalerij van spoken en geesten op een treffender manier bezingen. Beste tracks zijn ‘Ein Requiem In Sepia’, ‘Friedhof Der Sterne’ en ‘Moritat Des Leierkastenmanns’. 

Detroit Diesel


Detroit Diesel
Terre Humaine
Infacted Recordings
Net als het debuut van Reaxion Guerrilla verscheen het eerste album van Detroit Diesel eind vorig jaar. Het concept en de opbouw is bijna identiek aan wat Reaxion Guerrilla te bieden heeft: een mix van terror EBM, hellektro, hardcore techno en industrial. De dissonante zang en pulserende ritme van dit Canadese duo worden doorkruist met samples en synthesizerfragmenten, maar dit heeft weinig of geen effect op het bulderende spervuur van beats. De enige nummers die enigszins anders klinken qua zang en formule zijn ‘Not Yet’ en in mindere mate ‘All Lust Before Dawn’. Het is een welkome verademing. Net als op ‘I Hate You’ krijg je ook hier een aantal bonus tracks in de vorm van remixen die aangeleverd worden door onder meer C-Lekktor en Soman. Wie zijn hartslag de hoogte wil zien ingaan moet op de dreunen van dit plaatje maar eens alle registers opentrekken. Voer dus voor de alternatieve dansclubs.

Alex Skolnick Trio


Alex Skolnick Trio
Veritas
Palmetto Records/Megaforce Records
In metal middens is de naam Alex Skolnick geen onbekende. De gitarist was de stichter van het Bay Area thrashers combo Testament. Hij verliet de band in 1993, maar maakt sinds 2005 opnieuw deel uit van de vaste bezetting. In 2001 werd het Alex Skolnick Trio boven de doopvont gehouden. Het drietal raakte bekend met beroemde en beruchte hardrock en metal songs om te turnen in jazz composities. Na hun debuut in 2002 begon Skolnick ook met eigen nummers te componeren. Bij elke nieuwe plaat nam het aantal wat hij zelf omschrijft als ‘modern standards’ af en kwam er meer eigen werk voor in de plaats. Op ‘Veritas’, hun vierde schijf, staat er nog eentje: de Metallica klassieker ‘Fade To Black’. Samen met bassist Nathan Peck en drummer Matt Zebroski neemt Alex de luisteraar mee op een avontuurlijke trip waarbij pop, funk, rock en hardrock elementen deel uitmaken van zijn moderne, contemporaine jazzpalet. ‘Veritas’ is niet altijd even toegankelijk en wie improvisaties niet weet te appreciëren zal hier zijn tanden op stuk bijten. Langs de andere kant zijn het juist dit soort muzikanten die hardrock en metal fans voor zich weten te winnen en bewijzen dat de huidige jazz muziek niet alleen bestemd is voor een select publiek van insiders. 

zondag 26 juni 2011

Ommatidia

Ommatidia

Staat aan de vooravond van een muzikaal avontuur

Uit de as van The Old Dead Tree verrees in 2009 een nieuwe constellatie die de naam Ommatidia meekreeg. In februari 2010 was de bezetting voltallig en in maart dit jaar verscheen hun eerste album ‘In This Life, Or The Next’. De plaat laat zich niet gemakkelijk vatten en zweeft ergens tussen gothic, progressieve metal en melodieuze dark metal in. Voor Rock Tribune reden genoeg om een en ander te weten te komen over deze nieuwe Franse act. Via email kregen we drie van de vijf groepsleden aan de praat.
Paul Van de gehuchte

Bekeken door facetogen
Een ommatidium is een visueel zintuiglijk orgaan, een primitieve versie van een oog en komt voor bij zowel geleedpotigen als insecten. Het idee om Ommatidia als groepsnaam te kiezen komt van zanger Guillaume Richard. Op reis in Costa Rica trok hij er een aantal dagen op ontdekkingstocht. De natuur is er overweldigend en hij was zo onder de indruk van de flora en fauna. Onder meer de vele insecten waaronder de sprinkhanen. Het facetoog leek een gepaste metafoor om de vele uiteenlopende standpunten die verkondigd worden en de informatiestromen waaraan we blootstaan te symboliseren, aldus nog Guillaume.

Oude kameraden
Vincent Danhier en Nicolas Chevrollier kennen elkaar van bij The Old Dead Tree. Het leek al vlug zonneklaar dat een hereniging van de twee vrienden er zat aan te komen. Het nieuwe muzikale idee kreeg vorm ongeveer twee jaar nadat Nicolas TODT had verlaten. Hij was begonnen met het schrijven van nieuw materiaal en in de loop van 2009 vroeg Nicolas aan Vincent of die bassist wou worden van Ommatidia. Die hoefde er niet lang over na te denken. Hun sterke vriendschapsband heeft daar zeker toe bijgedragen. Voor het aanwerven van de andere bandleden gebruikten beide hun vele contacten binnen de Franse muziekscène. Al snel vervoegden drummer Olivier Rouget en Gilles Vardon (gitaar) de rangen. De line-up was rond begin 2010 met de komst van zanger Guillaume Richard. Na zeven maanden repeteren werd begonnen met de voorbereiding van de opnames voor een eerste cd. Die vonden plaats in Parijs.

Hoe verschillend is de muziek van Ommatidia in vergelijking met The Old Dead Tree?
Guillaume: ‘Ommatidia is gewoon een andere groep. Het is niet aan mij om The Old Dead Tree te beoordelen. Ik hield wel van hun stijl en hun muziek. Als zanger ga ik me ook niet vergelijken met Manuel Munoz. Het is ook niet de bedoeling dat ik zijn zangstijl ga overnemen. De fans van TODT zouden dit zien als een vorm van verraad. Voor Ommatidia is het scheppen van sfeer erg belangrijk. Andere termen die me spontaan voor de geest komen zijn ‘energiek’, ‘organisch’, ‘melancholisch’ en ‘zonder beperking’. We willen muziek maken die zowel op plaat als live een grote impact kan hebben. We hebben een echte rock-'n-roll attitude. Er valt voor ons ook nog veel te ontdekken. We zijn niet het soort band die zich telkens gaat herhalen.’
Nicolas: ‘We houden van een directe aanpak. Tijdens het schrijfproces blijf ik aandacht hebben voor de melodie en kies voor een ‘dark metal’ benadering.’
Vincent: ‘We kiezen eerder voor spontaniteit dan originaliteit. Niet dat we iemand na-apen, maar dat laatste is niet echt een must.’

Sinds zijn vertrek bij The Old Dead Tree had Nicolas al heel wat muziek geschreven. Een mooie basis om een goede start te nemen met Ommatidia en de composities verder uit te werken. Olivier en Vincent zorgden voor de drum- en baspartijen. Gilles bekommerde zich om de lead en solo gitaar stukken. Al die muziek moest als inspiratiebron dienen voor tekstdichter Guillaume. De arrangementen kwamen tot stand in groepsverband. Aan nieuwe inzichten is er momenteel geen gebrek. Men heeft al nieuw materiaal klaar voor een tweede album. Nicolas: ‘Mocht de inspiratiebron opdrogen dan zijn we wel verplicht om een rustpauze in te lassen.’ In de toekomst is het de bedoeling dat alle bandleden zoveel mogelijk betrokken worden bij het project. Zeg maar van de eerste noten tot en met de eindproductie. Nicholas is er van overtuigd dat dit hun muzikale palet zal verrijken en voor meer afwisseling en contrast zal zorgen. Welke songs er uiteindelijk op plaat komen blijft een groepsbeslissing.

Een schijnvertoning
Guillaume: ‘Behalve covers van bestaande nummers kan ik me niet voorstellen door iemand anders dan mezelf geschreven teksten te zingen. Ik heb behoefte aan het uiten van mijn gevoelens en belevingen en kan dat alleen in mijn eigen woorden. Voor ‘In This Life, Or The Next’ koos ik het begrip ‘pretence’ als thema en rode draad dat in elk nummer terugkomt. Het is toevallig ook de naam van de vorige band waarin ik actief was. Niet dat het een concept album is. Een voorbeeld zal misschien een en ander duidelijk maken. ‘Leaning On Complete Affinity’ is een song waarin ik mijn standpunt wil duidelijk maken over het beleven van religie op een schijnheilige manier. Bidden tot een opperwezen of een goede daad stellen om de verkeerde redenen zoals hopen dat je dan niet eeuwig moet branden in de hel is jezelf een rad voor de ogen draaien. Je probeert je beter voor te doen dan je eigenlijk bent om zo je God gunstig te stemmen. Mensen gaan daar soms heel ver in.’

Repeteren en optreden
De heren brengen een respectabel aantal uren door in hun repetitielokaal. Daarnaast proberen ze ook thuis nog wat te oefenen. Ze zijn ook gestart met gesprekken aan te knopen met promotoren om een aantal concerten te organiseren. Hun eerste show is alvast doorgegaan op 13 mei in ‘La Scène Bastille’ in Parijs. Vincent: ‘We hebben alleszins de intentie om met Ommatidia zoveel mogelijk op te treden.’ Ze zijn spijtig genoeg geen professionele muzikanten, al proberen ze een vakkundige aanpak na te streven. Voor de dagelijkse kost werkt Gilles in een muziekwinkel, Olivier is een luchtvaart ingenieur, Guillaume werkt in de grafische sector, Nicolas is ambtenaar en Vincent is als manager verantwoordelijk voor leveringen en transport aan warenhuizen. 

Een dilemma voor elke metal muzikant
Het combineren van een leven als muzikant met werk en familie is ook voor de heren van Ommatidia geen lachertje. Vincent: ‘Laat ons zeggen dat het een zaak is van compromissen sluiten, goede afspraken maken en organisatietalent. Om met muziek en dan in het bijzonder metal, in de huidige conjunctuur genoeg geld te verdienen om van te kunnen leven is zeer moeilijk geworden. Dus ben je wel verplicht om je aan te passen aan de omstandigheden.’ Nicolas: ‘Het is inderdaad niet vanzelfsprekend, maar gelukkig hebben we zeer begrijpende en geduldige partners.’

De digitale era
Het is een gegeven paard in de bek kijken dat de muziekindustrie in zak en as zit en dat men allerhande maatregelen neemt om de verkoop van platen terug op te krikken of alternatieve mogelijkheden aanbiedt om de muziekliefhebber aan te zetten tot kopen. Ommatidia probeert op de nieuwe tendensen in te spelen, maar dat is niet altijd evident. Vincent: ‘Waar ik me blijf aan ergeren is dat het gros van de mensen denkt dat muziek gratis moet worden aangeboden. Zij vergeten dat een plaat opnemen nog altijd kosten met zich meebrengt. De muziekbusiness is nog altijd op zoek naar één of meerdere modellen die een eerlijker verdeling van de opbrengsten kunnen garanderen. Dat is absoluut noodzakelijk om de muzikale diversiteit te waarborgen.  Gelukkig heeft internet ook zijn voordelen. Zo is het een schitterende manier om promotie te maken. In een paar tellen kan je enorm veel mensen bereiken en je product aanprijzen.’

Een wereld van clichés
Omtrent rockbands in het algemeen zijn er heel wat gemeenplaatsen, vooral dan in Frankrijk, die nefast werken. Het verwachtingspatroon is clichématig. Zo zijn bepaalde facetten van de metal muziek veralgemeend en dit maakt dat een groep als Ommatidia, die eerder wat duistere, melodieuze metal speelt, tegen die vooroordelen moet opboksen, zegt Guillaume. Vincent heeft dan weer het gevoel dat hij veel moet opofferen voor de goede zaak, zijnde Ommatidia. Hun muzikale trip zit nog in een beginstadium. Hun grote droom is dan ook om het perfecte album af te leveren of dit toch zo dicht mogelijk te benaderen.

Als je terugkijkt op je leven tot op vandaag, welke goede raad heb je in de wind geslagen, maar had je beter ter harte genomen?
Guillaume: ‘Moeilijke vraag. Ik vrees dat ik nog te weinig inzicht heb en levenservaring bezit om daar een eerlijk antwoord op te geven. Vergissingen en/of verkeerde keuzes  maken behoren nu eenmaal bij het leven. Stel me dezelfde vraag nog maar eens binnen een paar jaar.’
Vincent: ‘Dat als ze zich voordeden, ik niet de kansen heb gegrepen om meer te praten met mijn vader … .’

Een volgende generatie muzikanten?
Al heeft hij nu nog geen kinderen Guillaume zou niet aarzelen om hen aan te moedigen een loopbaan in de wereld van de muziek na te streven. Volgens hem is het heel leerrijk, je ontmoet interessante mensen, je maakt nieuwe vrienden. Het is een leven vol emoties en onvergetelijke momenten. Nicolas: ‘Ik denk dat kinderen überhaupt hun zin doordrijven, maar mochten ze in mijn voetsporen treden dan zou me dat heel gelukkig maken. Als raad zou ik ze wel meegeven dat ze hun eigen weg moeten zoeken en dat muziek maken leuk moet blijven.’

Een grote collectie?
De heren hebben elk een verzameling cd’s en vinylplaten. Vincent krijgt stilaan problemen wat betreft opslagcapaciteit. Voor hem zou het misschien interessanter zijn om meer mp3’s te kopen, maar hij blijft verknocht aan het in handen houden van een echte elpeehoes of cd doosje. Het is het werkstuk in zijn totaliteit dat hij aantrekkelijk vindt, inclusief het artistieke luik. Guillaume zit met zijn meer dan zeshonderd stuks tellende collectie straks met dezelfde kwestie opgescheept. Doch dat weerhoudt hem er niet van om intens op zoek te gaan naar nieuwe artiesten en getalenteerde bands. Het is een passie en hij kan uren genieten van het luisteren naar muziek. Nicolas zijn vader heeft, naast andere langspelers, nog eerste persingen van Beatles platen in de kast staan.  Nostalgische en waardevolle stukken waar je kunt mee pronken. 

Enkele kanttekeningen om mee af te sluiten
Terugkomende, vaste gewoontes bestaan voor Guillaume uit het verwennen van zijn katten en niet te vergeten zijn vriendin en veel luisteren naar muziek. Nicolas blijft vaag en houdt het op het aantrekken van de familiebanden. Als hij zichzelf eens in de watten wil leggen speelt Guillaume videospelletjes of hij slaat aan het tekenen. Naast muziek zijn Vincent zijn andere interesses zijn treinen, vliegtuigen en België. Hij heeft Belgische roots, want er wonen familieleden in België en hij is gefascineerd door het land: rijk aan contrasten en bijwijlen surrealistisch in zijn complexiteit. Guillaume probeert zich tolerant op te stellen en er ergert zich vandaag de dag aan niets of niemand in het bijzonder. Niet dat alles hem koud laat, maar hij geeft de voorkeur aan een voorzichtige aanpak: eerst goed nadenken en afwegen en pas dan in actie schieten. Nicolas stoort zich aan de stompzinnigheid en kortzichtigheid van sommige mensen.  Vincent denkt aan de menselijke ondeugden, te veel om op te noemen.


Tot slot willen Vincent en Nicolas nog iedereen bedanken voor de hartelijke ontvangst en steun die ze genoten in zowel België als Nederland met The Old Dead Tree. Binnenkort hopen ze om een rondreis door beide landen te kunnen maken met Ommatidia en hopen uiteraard op een even warm onthaal.

Float A Ziggy


Float A Ziggy
The World Is My Muse
Eigen Beheer
Trio uit Groningen dat in 2010 debuteerde met een eerste ep. Deze ‘The World Is My Muse’ telt vijf nummers, één meer dan zijn voorganger en trekt de muzikale lijn door waarmee ze zich op ‘The Selfish Manifest’ aan het publiek voorstelden. De drie muzikanten zijn verknocht aan de grunge beweging van de jaren negentig. Wat de teksten betreft heeft de groep een pessimistische kijk op de toekomst van de mensheid. Ze kaarten wereldproblemen aan zoals de graaicultuur, uitbuiting door godsdienst, het toenemend individualisme, enzovoort. De combinatie van maatschappijkritiek en grunge/hardrock plus wat alternatieve en stoner rock invloeden zorgt voor een aparte, wat zwaarmoedige sfeer. De vijf songs zijn wat kwaliteit betreft aan elkaar gewaagd, met toch een lichte voorkeur voor opener ‘I Accidentally Enriched Myself With Happiness’. Minpuntje is het beperkte bereik in stemvolume van zanger/gitarist Omar. 

XAXAXA


XAXAXA
Tango Revolucioner
Moonlee Records
Met het trio XAXAXA zijn we aanbeland in Macedonië en meer bepaald de hoofdstad Skopje. De drie heren zijn daarnaast ook actief in het eveneens Macedonische punk collectief Bernays Propaganda. Met ‘Tango Revolucioner’ maken ze als XAXAXA hun debuut. Het album bevat tien tracks die je terug katapulteren naar de jaren tachtig. Denk aan bands als Hüsker Dü, Wipers, Dag Nasty of Rites Of Spring. De teksten zijn in het Macedonisch en qua klankkleur lijkt deze taal me sterk verwant aan het Spaans. En ondanks het feit dat je er geen bal van snapt kan men zich ermee vereenzelvigen. ‘Tango Revolucioner’ is best genietbaar. Het is even moeilijk om favoriete songs naar voor te schuiven als er enkele de grond in te boren. Het klinkt allemaal fris van de lever, doch ook een beetje monotoon en bekrompen. De songs zijn alle tien hetzelfde van opbouw en structuur. Wat meer afwisseling en een avontuurlijker aanpak was welkom geweest. Het plaatje duurt ook amper 27 minuten en dat vinden we toch wat aan de magere kant. 

vs.Rome


vs.Rome
The End Is Important In All Things
Arctic Rodeo Recordings/Bertus
Indie rock gezelschap uit Dortmund, Duitsland dat voor het eerst van zich liet horen met de release van een twee nummers tellende, in beperkte oplage verschenen vinyl single. Het vijftal slaagt er in om op zijn debuutalbum verschillende stijlen met elkaar te combineren. Hun uitgesproken indie geluid krijgt op tijd en stond een alternatieve metal of hardcore injectie zonder dat men daarbij de melodieuze dimensie helemaal afzweert. Dit zorgt er voor dat een aantal van de nummers zich moeiteloos in het geheugen nestelt en je onbedacht zit mee te neuriën. Wanneer het hardcore element de bovenhand neemt gaat dit effect alweer verloren en krijg je op die typisch emotievolle manier de woorden in het gezicht geschreeuwd. Dit maakt dat je deze ‘The End Is Important In All Things’ kan opsplitsen in twee helften, al vallen er wel een paar overlappingen te noteren. Het hangt er dus vanaf waar je muzikale voorkeur naar uitgaat. Die zal mee bepalen of je dit schijfje tegen de borst drukt of net gaat afstoten. 

The Dwarves


The Dwarves
The Dwarves Are Born Again
MVD/Suburban
Hun vorige cd kreeg als titel ‘The Dwarves Must Die’. Het is dan ook geen verrassing dat ze na zeven jaar hun verrijzenis beleven met het album ‘The Dwarves Are Born Again’. Blijkbaar is er in al die tijd weinig of niets veranderd. De heren houden vast aan oude gewoontes. Hun liedjes bezingen nog altijd dezelfde thema’s (seks, drugs en drank) en ook de heer en dames op de hoesfoto hebben we al eerder gezien. Op het schijfje staan achttien nummers die er in een halfuurtje door worden gejast. Van bij aanvang zitten ze op kruissnelheid en in de korte, puntige songs komen diverse stijlen als hardcore, garage, noise en aanverwanten aan bod, al blijven The Dwarves in de eerste plaats een punkband. Tot de betere nummers behoren ‘We Only Came To Get High’, ‘I Masturbate Me’, ‘It’s A Wonderful Life Of Sin’ en ‘Do Thewhocannotbenamed’. De rest van de setlist is niet slecht, maar punkrock kent zo zijn beperkingen en ook al probeer je het zaakje op te tillen met een portie humor en gekke intermezzo’s, na meer dan 25 jaar komt sowieso de klad erin en is het klaarstomen niet meer van de poes.

Rolo Tomassi


Rolo Tomassi
Eternal Youth
Destination Moon/Bertus
Genoemd naar het gelijknamige, denkbeeldige personage in de film ‘LA Confidential’ heeft deze Engelse band beslist om na de grote lenteschoonmaak zijn nooit eerder uitgegeven materiaal bij elkaar te sprokkelen en uit te brengen op een dubbel cd. De collectie telt 36 tracks en overspant een periode van zes jaar. Daarbij zitten naast demo’s ook songs van split ep’s, split singles en in eigen beheer uitgebrachte cassettes. Zelf hadden ze nooit gedacht dat de voornoemde items ooit zouden zijn uitverkocht of de status van fel gezochte collectors zou bereiken. Deze verzameling songs schetst een mooi beeld van de evolutie die de band sinds zijn oprichting heeft doorgemaakt. Deze dubbelaar dient ook om hun eigen label, Destination Moon onder de aandacht te brengen. Rolo Tomassi brengt naar eigen zeggen progressieve hardcore, een mix van mathcore, hardcore, experimentele en progressieve rock. Doch je mag daar gerust ook nog post metal en avant-garde jazz aan toevoegen. Rolo Tomassi is het soort groep dat je of bewierookt of verguist. Al kan je ook een onderscheid maken in het aanbod en kunnen bepaalde nummers meer in de smaak vallen dan andere. Zo heb je heel technische en vernuftige composities, naast korte, brutale uitwassen. Op schijf twee staan er overwegend remixen en enkele verrassende akoestische versies die een totaal ander beeld geven van deze act. Fans van Rolo Tomassi zullen een gat in de lucht springen, want dit materiaal maakt onderdeel uit van de groep zijn creatieve proces en het is misschien wel de ontbrekende schakel tussen, ‘Hysterics’ en ‘Cosmology’ hun twee studio albums. 

Rival Sons


Rival Sons
Pressure And Time
Earache Records
Sommige mensen zijn al wat meer begiftigd dan de doorsnee man in de straat. Neem nu zanger Jay Buchanan van het Amerikaanse combo Rival Sons. De man heeft niet alleen een fantastische stem, hij heeft ook nog zijn looks mee en bovendien bakken charisma op overschot. Met hun tweede langspeler ‘Pressure & Time’ overklassen ze met sprekend gemak de huidige lichting bands die jaren zeventig rock en klassieke Britse bluesrock ten beste brengen. Het album opent spetterend met het opzwepende ‘All Over The Road’. Je denkt meteen aan oude grootheden als Humble Pie, Bad Company, Led Zeppelin en The Small Faces. De lijn wordt moeiteloos doorgetrokken in daaropvolgende tracks als ‘Young Love’, de titelsong en ‘Only One’. Een andere grote troef is dat geen twee nummers op elkaar lijken en zowel wisselen in tempo, stijl als arrangement. De flitsende gitaren van Scott Holiday en de funky tandem Robin Everhart als bassist en drummer Miley zijn daar zeker niet vreemd aan. Rival Sons stoomt lekker door in fantastische nummers als ‘Burn Down Los Angeles’, ‘Save Me’, ‘Gypsy Heart’ en ‘White Noise’ Eindigen doen ze met het soulvolle en iets tragere ‘Face Of Light’. De elementen die ze pikken van de eerder genoemde vergane gloriën zijn herkenbaar, doch op een persoonlijke manier subliem verwerkt in een eigengereid en krachtig afgeleide van oerdegelijke blues- en hardrock. Jay en co. leveren in dit rocksegment meteen één van de betere schijfjes af van 2011 met dit beresterke album. 

ohGr


ohGr
unDeveloped
Synthetic Symphony/SPV
Drie jaar na ‘Devils In My Details’ komt ohGr voor de pinnen met een opvolger die als titel ‘unDeveloped’ meekreeg. ohGr is het pseudoniem voor Nivek Ogre (echte naam Kevin Ogilvie) en sinds zijn oprichting naast cEvin Key de stuwende kracht achter Skinny Puppy. Sinds het debuut ‘Welt’ (2001) vormt Ogre een tandem met Mark Walk die sedert ‘The Greater Wrong Of The Right’ (2004) ook actief is in Skinny Puppy. Was ‘Devils In My Details’ een bizarre, ijzingwekkende trip, een naar eigen zeggen excursie in zijn brein, dan klinkt het op ‘unDeveloped’ toch even anders. Al blijven een aantal elementen zoals spoken word fragmenten, samples, vervormde stem en Skinny Puppy invloeden vaste prik. Nivek is geen vrolijke jongen en blijft zijn maatschappijkritische inzichten en schizofrene denkbeelden in zijn vocaal vertrouwde, doch veelzijdige stijl recht in het gezicht spuwen. Meest obscure en griezelige track is in dit geval ‘Typer’. Haaks op dat nummer en op de zwaar deformerende zang staat de soms vrolijk aandoende en dansbare muziek zoals in ‘Comedown’, ‘screwMe’, ‘Bellew’ en ‘Hollow’ die uitnodigen om luidkeels te worden mee gezongen. Vooral die laatste track klinkt erg modern en catchy net als het sublieme ‘traGek’ waarin Ogre zijn obsessie voor het elektromagnetische spectrum uitschreeuwt. Fans van zowel Skinny Puppy als ohGr kunnen gerust zijn. Dit album bevestigt andermaal Nivek Ogre zijn talent als performer en entertainer. Aanschaf verplicht.

Nikki Louder


Nikki Louder
Our World Died Yesterday
Moonlee Records
De groep Nikki Louder is afkomstig uit Slovenië. Deze republiek maakte tot 1991 deel uit van Joegoslavië. Dat men ook in die contreien van zich laar horen kan alleen maar een verrijking zijn. Het trio, bestaande uit de broers Luka (drums) en Peter Cerar (basgitaar, synthesizers) en zanger/gitarist Blaž Sever, staat garant voor een potje chaotische noise rock. ‘Our World Died Yesterday’ is hun tweede album. Het drietal mixt hardcore, mathcore, screamo en punk met als finale eindpunt een warrige uitbarsting van lawaai. De teksten hebben een surrealistische insteek die het tumultueuze aspect nog meer accentueren. Titels als ‘Hips Like Elvis’ en ‘Oversized Sunglasses’ spreken tot de verbeelding en voldoen op muzikaal gebied helemaal aan de verwachtingen. ‘Hipsters’ is dan weer een summiere en evocatieve weergave van totale ongeordendheid en ‘Yo Voy’ en ‘Attacked’ hebben een streepje voor op de rest. Nikki Louder is allesbehalve zijn tijd vooruit, doch maakt niettemin een sterke indruk en doet zijn naam op deze tweede worp alle eer aan al eindigen ze verrassend ingetogen met het toepasselijk getitelde ‘Quiet Buzz’.  

Misty Range


Misty Range
Misty Range
Fysisk Format/Suburban
Stig Rennestraum, een jazz drummer en Arve Paulsen, een rock gitarist besluiten om samen een nieuw experimenteel project uit de grond te stampen, ziedaar de summiere weergave van het ontstaan van het Noorse Misty Range. De twee musici leerden elkaar kennen toen ze als studiomuzikant werden ingehuurd om opnames voor andere artiesten mee in te spelen.  De meeste muziek voor hun debuut als Misty Range is geschreven door Arve en ook de doorgaans geprevelde teksten zijn van zijn hand. Dat en de arrangementen verwijzen dikwijls naar shoegaze en psychedelische rock. Daarmee overspannen de songs van het tweetal zo een veertig jaar rockgeschiedenis. Hun sterk proefondervindelijke natuur zoekt zich een uitlaatklep in nummers als ’19:23’, ’19:02’ en ‘19:17’.  ’19:03’, ‘19:08’, ‘19:22’, ’19:25’ en ’19:18’ zijn schoolvoorbeelden van de grote diversiteit die je aan de dag kan leggen in het psychedelische rocksegment. Dat ze ook kunnen rocken als de pest bewijzen ze met ’19:21’. Hier zijn twee uitstekende muzikanten aan het werk die een intrigerende en boeiende plaat hebben gemaakt. Al blijft het niet altijd vanzelfsprekend om ondoordacht mee te stappen in hun muzikale avontuur.

Left Lane Cruiser


Left Lane Cruiser
Junkyard Speed Ball
Alive Natural Sound Records/Sonic Rendezvous
Frederick “Joe” Evans IV (slide gitaar, zang) en Brenn Beck (drums, harmonica) zijn sinds 2004 actief als Left Lane Cruiser. De heren laten zich in de eerste plaats inspireren door de North Mississippi hillbilly country blues, denk aan R. L. Burnside en Junior Kimbrough. Daarnaast deinst het tweetal er niet voor terug om het groepsgeluid aan de dikken met punk, garage en hardrock. Dit zorgt ervoor dat de songs, ondanks het duo hun lo-fi mentaliteit en het soms gezapige tempo, lekker rauw en moddervet op je af stevenen. Doorheen het album komt in bijna elk nummer een bepaald aspect van het rijke spectrum aan bluesvariaties aan bod. Een bewijs dat de formule van een duo formatie minder beperkingen kent dan je wel zou denken. Freddy en Brenn hun denkwereld wordt bevolkt door snelle auto’s, het buitenleven en drank. Volgens hen is dat blijkbaar voldoende om een gelukkig bestaan op te bouwen. En wie zijn wij om dat tegen te spreken. ‘Junkyard Speed Ball’ is een lichtjes onbehouwen, maar rijk geschakeerd en (h)eerlijk werkstuk.

Horseback


Horseback
The Gorgon Tongue: Impale Golden Horn + Forbidden Planet
Relapse Records
Na het fenomenale ‘The Invisible Mountain’ dat verscheen midden 2010 besloot men bij Relapse om in afwachting van de opvolger die als titel ‘Half Blood’ zal dragen, ‘Impale Golden Horn’ (2007) terug uit te brengen in combinatie met het eerder enkel op cassette te verkrijgen ‘Forbidden Planet’ (2010). Wat meteen in de kijker loopt is het contrast tussen beide werkstukken. ‘Impale Golden Horn’ is opgebouwd rond caleidoscopische drones en loops, waarbij zweverige, psychedelische klanken het schijfje domineren, terwijl ‘Forbidden Planet’ zich sinister en rauw aandient door een vervormde aan black metal gelieerde zangstijl. Dat laatste werd verder beproefd in het eerder genoemde ‘The Invisible Mountain’. De experimentele driften die Jenks Miller – getormenteerd genie en veelzijdig muzikant - op ‘Forbidden Planet’ bot viert zijn moeilijk in woorden te vatten. De oerschreeuwen zijn verpakt in een minimalistisch en repetitief kader van conceptuele kunst. De sfeer is benauwd en angstig. Het gebeurt zelden dat muziek zo een scherp beeld schetst van wat de artiest in kwestie bedoelt.  Op ‘Impale Golden Horn’ is dit minder expliciet het geval. De feeërieke aard van ‘Blood Fountain’ en ‘The Golden Horne’ wekken valse hoop die wordt teniet gedaan door de imposante eentonigheid van langdradige uitwassen getiteld ‘Finale’ en ‘Laughing Celestial Architect’. Sommigen vonden dit destijds een sublieme drone plaat. Wij houden het op een interessant werk, zeker in samenspel met de hardheid van ‘Forbidden Planet’.

Gypsyblood


Gypsyblood
Cold In The Guestway
Sargent House/Sonic Rendezvous
Duo’s zijn in tegenwoordig. Ze bestaan in alle mogelijke vormen en zijn terug te vinden in alle geledingen van de rockmuziek. Kyle Victor en Adam James hadden vroeger al samen gespeeld in Karma With A K. Victor was na een concert kwaad weggelopen. Exit Karma With A K. Na een lange onderbreking legden de twee hun ruzie bij en begonnen in 2009 met het schrijven van nieuwe nummers. Met dertig songs in de achterzak trok het duo zich in putje winter terug in een oud warenhuis in Chicago. Deze locatie, de tijd van het jaar en het beschikbare materiaal waarmee ‘Cold In The Guestway’ werd opgenomen geven de plaat een apart cachet. Daarnaast kan je moeilijk duiden in welk sector van de rockmuziek je Gypsyblood moet onderbrengen. We zullen het maar houden op alternatieve rock met een voorliefde voor fuzz en distortion. Het is een vlag die vele ladingen dekt. Op het eerste gehoor valt de jachtige, rommelige, luidruchtige van dissonantie doortrokken stemming op. Het is pas na een aantal luisterbeurten dat de kwaliteit van de composities aan de oppervlakte komt. Soms klinken Kyle en Adam als twee ladderzatte drinkebroers die niet aan de dwang kunnen weerstaan om samen in zingen uit te barsten. Het is één van die vreemde wendingen die eigen zijn aan ‘Cold In The Guestway’. Ik kan me voorstellen dat dit plaatje op veel onbegrip zal botsen, doch wie wat dieper graaft zal misschien aangenaam verrast worden.

Charge Of The Light Brigade


Charge Of The Light Brigade
The Defiant Ones
Mannequin Phono/Two Side Moon
Na een eerste ep, uitgebracht in de zomer van 2010 was het Canadese Charge Of The Light Brigade klaar voor het grotere werk. De groep ziet het tamelijk groots en verrijkt hun punk en indie rock insteek met elementen uit folk en progressieve rock. De eerste vijf nummers laten een veelzijdige band horen. Frontman Luke Sneyd zijn stem maakt soms wat rare capriolen, maar de arrangementen zijn fraai genoeg om dit kleine euvel te ondervangen. Met ‘Wheels Come Of’f’ brengt hun zucht naar een weidser groepsgeluid hen in een moeilijker positie. Stemsgewijs loopt het nog meer mank en zijn het refrein en melodie nog catchy, dan wordt de song uitgehold door de te lange speelduur (bijna zeven minuten).  Ook de rest van de speellijst vertoont nu dezelfde ongezonde symptomen en het viertal slaagt er niet meer in uit hun zelf gegraven put te klimmen. Integendeel, naarmate de nummers zich aanbieden raakt men nog meer vast te zitten met als dieptepunt ‘The Visible Man’.  Men kent nog een korte opstoot met het solide ‘The Real Heart’, doch daarna gaat het alweer snel mis met het slappe ‘I Will Not Be Saved’ en de pijnlijk melodramatische titelsong. Ook een op zich interessante electro/indie cover van Bruce Springsteen’s ‘Atlantic City’ als afsluiter kan de neerwaartse spiraal niet stoppen. Vreemd hoe een kwantiteit aan songs zo in kwaliteit kan verschillen.  

Black Tusk


Black Tusk
Passage Through Purgatory (Deluxe Reissue)
Relapse Records
Na hun doortocht in Gent op 10 februari 2011 waren we redelijk onder de indruk van Black Tusk. Hun tweede album ‘Taste The Sin’ werd door de ‘kenners’ echter minder hoog ingeschat dan deze ‘Passage Through Purgatory’. Misschien dat daarom Relapse het moment geschikt vond om uit te pakken met een reissue van Black Tusk hun langspeler van drie jaar geleden. Na een ep en enkele demo’s was dit trouwens hun eerste full length cd. Om deze editie wat attractiever te maken heeft men er met ‘Beneath’ en ‘Fatal Kiss’ twee bonustracks aan toegevoegd. Het kleinood werd bovendien geremasterd en kreeg een nieuwe verpakking, gelukkig zonder te raken aan de schitterende hoestekening van Baroness zanger John Baizley. Het trio uit Savannah omschrijft zijn muziek als ‘swamp metal’. Daarmee refereert men naar een modderiger en vuilere variant van sludge metal. Dat de heren er zonder schroom de beuk inzetten is een understatement. Naast sludge zitten er punk, stoner, crunk, thrash en post hardcore elementen verweven in het groovy groepsgeluid. Men kijkt echt niet op een decibel meer of minder. De extra nummers doen ook geen afbreuk aan de originele speellijst. In het oog springend zijn nog altijd de supersnelle drumsalvo’s van trommelaar James. Zoals ie te keer gaat in ‘Fixed In The Ice’, ‘Falling Down’, ‘Breaking The Backs Of Men’ en ‘Beneath’ is in één woord verpletterend. ‘End Of Days’ en ‘Prophecy One By One’ zijn dan weer regelrechte ‘metal hymnen’ waarin zanger/gitarist Andrew en bassist/zanger Athon zich helemaal kunnen uitleven. Wie met Black Tusk nog niet vertrouwd is kunnen we absoluut deze opnieuw uitgegeven ‘Passage Through Purgatory’ warm aanbevelen.