vrijdag 3 mei 2013

Crime & The City Solution


Crime & The City Solution
American Twilight
Mute
Na een stilte van meer dan twintig jaar staan Crime & The City Solution terug in de schijnwerpers. Om de weg voor het lanceren van een nieuwe cd voor te bereiden begon het gezelschap in de tweede helft van 2012 met een aantal keren op te treden en werd als (hernieuwde) kennismaking de compilatie 'An Introduction To...' uitgebracht. Crime & The City Solution waren nooit een supergroep, maar verwierven wel de reputatie van cult act en waren pioniers van de art rock en postpunk beweging in thuisland Australië. Voor de opnames van de nieuwe langspeler 'American Twilight' trokken ze naar autostad Detroit. Naast frontman van het eerste uur Simon Bonney bestaat de huidige bezetting uit oudgedienden Bronwyn Adams (viool) en Alexander Hacke (gitaar). Nieuwkomers zijn drummer Jim White (Dirty Three), David Eugene Edwards (16 Horsepower, Woven Hand), Detroit ingezetenen Matthew Smith (Outrageous Cherry) op toetsen, bassist Troy Gregory (Witches, Dirtbombs) plus nog visueel artieste en de wederhelft van Hacke, Danielle De Picciotto. 'American Twilight' opent met 'Goddess' waarmee Bonney en co. je meteen op sleeptouw nemen. Dit is rock met weerhaken. Soms met een dramatische weerklank, aangewakkerd door de klagende viool van Adams. 'My Love Takes Takes Me There' is wat luchtiger. Een teneur die teniet wordt gedaan in 'Riven Man' dat gedomineerd wordt door vervormde gitaarriffs, een sectie blazers en funky achtergrondkoor. 'Domina' is een prachtige song met een vleugje country die het desolate en de uitgestrektheid van de woestijn voor de ogen ontrolt. Ook hier is de samenzang wondermooi. In het bloedstollende 'The Colonel (Doesn't Call Anymore)' herken je de hand van David Eugene Edwards. De gejaagdheid, de onrust overheerst in dit op blues geënte psychedelische epos. Totaal anders gaat het er aan toe in het hartverscheurend gezongen 'Beyond Good And Evil' met een hoofdrol voor zanger Bonney. De titelsong rockt als de pest, maar houdt ook een boodschap in: zelfs in de donkerste periodes blijft er altijd die sprankel hoop op beterschap. Afsluiten doet Crime & The City Solution met 'Street Of West Memphis' dat zich letterlijk naar een grote finale toewerkt. Met 'American Twilight' laat Crime & The City Solution horen wat we al die tijd hebben moeten missen en hoe eigenwijs en tegendraads ze altijd wel zijn geweest, maar ook enig in hun soort.

Geen opmerkingen: