maandag 31 augustus 2020

Lord Of The Lost

Lord Of The Lost

Hun zwanenzang is niet voor morgen

Niet zo befaamd in onze contreien, maar wel al genietend van enige populariteit in thuisland Duitsland, Rusland, Polen en Zwitserland, is de dark metal formatie Lord Of The Lost. Op regelmatige basis verschijnt er dan ook nieuw materiaal. Sinds 2015 volgt de band een tweeledig pad. Naast platen met het vertrouwde groepsgeluid zijn er albums met zowel bestaande als nieuwe songs gebaseerd op basis van klassieke muziek met als ondersteuning een ensemble samengesteld uit klassiek geschoolde muzikanten. De jongste wapenfeiten van Lord Of The Lost zijn het rock album ‘Thorns’ (2018) en meest recentelijk het derde onderdeel in hun serie van ‘Swan Songs’, uitgebracht op 7 augustus. Benieuwd naar de laatste nieuwtjes en ontwikkelingen hadden we een gesprek met drummer Niklas ‘Nik’ Kahl die sinds juli 2017 deel uitmaakt van Lord Of The Lost.

Tekst: Paul Van de gehuchte



DE TWEE GEZICHTEN VAN LOTL

Jullie zijn een act met twee aangezichten. Je hebt de ene donkere metal kant en een andere zijde met een zachte klassieke component. Kun je uitleggen hoe de twee tot leven zijn gekomen?

Het Lord Of The Lost Ensemble kwam tot leven na de allereerste deelname van LOTL aan het Duitse festival ‘Gothic Meets Classic’; waar bands die je meestal alleen kent van hun rockmuziek samen spelen met een klassiek orkest. Het was een overweldigende ervaring voor ons als band om onze songs in deze stijl te spelen en we wilden niet dat het hiermee zou stoppen en dit een eenmalige show was. Onze ‘ensemble albums’ bevatten nummers die eerder reeds in hun rockversie zijn uitgebracht, maar ook compleet nieuw geschreven materiaal. Omgekeerd kan dus ook en dat betekent dat we wanneer we er zin in hebben deze klassieke composities kunnen omturnen tot rocksongs. Dus op de een of andere manier vormen de twee een eenheid, doch ze kunnen evengoed op zichzelf staan.’


Als ik naar het artwork, het proces van het liedjes schrijven, de make-up, de kleding, foto's en video's kijk, dan is alles goed overdacht en maakt het allemaal deel uit van het hele plaatje. Wanneer ben je een tevreden mens?

‘We zijn gelukkig wanneer het is geworden wat we ons hadden voorgesteld of wanneer het dit nog overtreft. Het begint met een ruw concept en soms terwijl we eraan werken, kan het van richting veranderen en krijg je nieuwe ideeën en mogelijkheden. We werken met zijn allen samen en doen alleen wat we leuk vinden. Iedereen heeft inspraak en levert zijn bijdrage omdat het zo intuïtief aanvoelt als de beste en enige manier. Blijkbaar zijn er veel mensen die ons daarin volgen en hun appreciatie tonen door zich onze albums aan te schaffen.’


Een speciaal nummer is ‘When We Were Young’. Hoe was het om met een koorgroep bestaande uit enkel 70 plussers te werken?

‘Het was absoluut een ervaring die ik iedereen toewens! Ze waren allemaal zo aardig en het was zo fijn om met ze samen te werken. Ik krijg kippenvel terwijl ik dit schrijf en terugdenk aan die momenten in de studio. Vanaf de tweede keer dat ze de studio binnenkwamen, was er zoveel plezier, levenservaring en hartverwarmende vriendelijkheid in die kamer. Valt bijna niet te beschrijven. En zelfs als zijn er werelden van verschil tussen hen en ons (muzikale) leven, toch hadden we een gevoel van verbondenheid en zaten we met zijn allen op dezelfde golflengte.’


Zie je ouderen nu in een ander perspectief?

‘Nee, mijn opvattingen zijn in die zin niet veranderd. Sinds mijn jeugd heb ik oudere mensen gekend en ontmoet, zowel in familieverband als elders. Maar nooit eerder heb ik er zoveel samen gezien in dezelfde ruimte!’


Ben je het ermee eens dat nu we gezonder leven en een hogere leeftijd bereiken we ook langer zouden moeten werken?

‘Ik denk dat het voldoende is om gemiddeld 45 jaar in je leven te werken. Ideaal zou zijn dat iedereen kan werken zolang hij of zij dat wil. Het belangrijkste is dat je houdt van wat je doet en het je voldoening geeft. Als die voorwaarden vervuld zijn, kun je het een leven lang doen.’


Op 8 augustus geven jullie een live stream release concert. Wat zijn de verwachtingen en hoe staat het met de voorbereiding?

‘Het plan was om ons net uitgebrachte ‘Swan Songs III’ album te presenteren op het M’era Luna Festival. Om de bekende redenen is het festival - precies zoals alle andere grote evenementen - een jaar uitgesteld. We waren er echter zo op gebrand om de mensen een echte show aan te bieden dat we het idee hebben opgevat om een live stream concert te geven. De productiekosten voor zo een onderneming met groot ensemble en de benodigde technici en werklui bedraagt al snel € 15.000, geld dat je moet investeren voordat we als band ook maar één cent verdienen. Dus we deden een poll op sociale media en het leek erop dat de mensen ook echt zo'n show wilden zien. De voorverkoop is enkele dagen geleden begonnen en we hebben al een setlist gemaakt. Nu oefent iedereen zijn rol. Op een later tijdstip gaan we dan nog samen repeteren. Uiteraard spelen we nummers van het nieuwe album, maar ook enkele uit de vorige ‘Swan Songs’ edities staan geprogrammeerd.’


Lang stilzitten is er niet bij voor Lord Of The Lost. Afgelopen juni was het gezelschap druk in de weer met het plannen van een volgend jaar te verschijnen conceptplaat.Waar haal jij - en de band als geheel - de energie, de ideeën, het enthousiasme?

‘Er gebeurt zoveel in de wereld wat voor ons een bron van inspiratie kan zijn. Dat gaat van religieuze en wetenschappelijke topics tot alledaagse onderwerpen. In de loop der jaren hebben we een massa ideeën bij elkaar gesprokkeld. Die kunnen niet altijd meteen worden ingezet. Daarom hebben we een soort van catalogus opgebouwd waar we uit kunnen putten. We hebben voor toekomstige albums nog heel wat op de plank liggen dat bruikbaar is. Dus stoppen met Lord Of The Lost is nog lang geen optie.’



CREATIEF TIJDENS DE LOCKDOWN

We kunnen niet omheen de impact van het Covid-19 virus op de wereld. Is dit iets dat vroeg of laat zou gebeuren vanwege de manier waarop we leven en omgaan met onze planeet plus het feit dat we met te veel mensen zijn?

‘Ik denk dat het absoluut te maken heeft met de manier waarop we leven plus het enorme aantal mensen op deze planeet. De geglobaliseerde wereld waarin we leven, maakte het mogelijk dat het virus zich zo snel over de hele planeet kon verspreiden. We zijn met bijna acht miljard bewoners en ik denk dat de meeste van al deze mensen teveel aan zichzelf en te weinig aan onze planeet en de leefbaarheid ervan denken.’


Wat was het effect van het virus op uw persoonlijke leven en huishouden?

‘Natuurlijk kunnen we momenteel geen concerten of festivals spelen, dus we hebben de plannen bijgestuurd en besteden nu veel tijd aan de productie van het nieuwe album. Positief is dan weer dat elk van ons meer tijd kan doorbrengen met zijn huisgenoten of gezin. Sommigen van ons hebben een vriendin, zijn getrouwd en hebben kinderen. De afgelopen jaren werkten we zo veel en waren we zo vaak op tournee dat er voor hen weinig of geen tijd was. We zijn nu bezig aan een inhaalbeweging. Ik kan me persoonlijk niet herinneren dat ik ooit voor zo een lange periode thuis ben geweest.’


Hoe verloopt het contact met de andere bandleden en met je buurtbewoners?

‘Met de andere groepsleden en de vaste crew communiceer ik elke dag via e-mail, berichten of videogesprekken. Zelf woon ik op 250 km afstand van de andere jongens, dus voor mij is er in dat geval niets veranderd. In mijn buurt is het hetzelfde zoals overal elders: andere mensen ontmoeten en verplaatsingen doen, daarbij rekening houdend met de voorgeschreven richtlijnen.’


Je kon niet optreden en dan moet je inventief zijn. Jullie hebben verschillende ‘lockdown’ versies van nummers gemaakt, zelfs met gastmuzikanten. Hoe is dat in zijn werk gegaan?

‘Wel het was ikzelf die het idee opperde om dit uit te testen. De anderen waren even enthousiast, dus ging ik aan de slag. Als eerste track koos ik voor ‘Kill It With Fire’, nam de drumpartijen op in mijn thuisstudio en zette de opname op een online drive. Elk op zijn beurt deed hetzelfde. Bas, gitaren, toetsen en zang werden toegevoegd aan de online schijf. Chris zelf (frontman Chris Harms-PVdg) mixte en masterde thuis de afzonderlijke tracks en ik knipte de video's. We hebben ‘Kill It With Fire’ dan publiek gemaakt via onze sociale mediakanalen en vroegen vervolgens onze volgers en fans welk nummer we hierna zouden opnemen. Nou, ze gingen helemaal op in het concept, vonden het leuk en we herhaalden hetzelfde procedé met het door het eerste door hen gekozen liedje. Intussen zijn we nog altijd bezig. Aan de lijst met favorieten komt blijkbaar geen einde.’


In april volgend jaar staat er een ensemble toer op de planning. Weet je zeker dat die zal doorgaan?

‘Natuurlijk hopen we dat het tegen dan mogelijk zal zijn om die tournee te doen, maar niemand kan voorspellen wat de toekomst gaat brengen. In sommige delen van Duitsland gaat men de regels de komende weken nog meer loslaten en eind oktober zouden grotere evenementen opnieuw moeten kunnen doorgaan. Een heropflakkering van het virus is niet uitgesloten, doch wat de situatie ook is, ik ben er vrij zeker van dat we een manier zullen vinden om een liveshow te geven voor een echt live publiek.’


Leven we nu in een andere wereld of denk je dat we snel terug kunnen gaan naar het oude model en ‘business as usual’?

‘Ik weet het echt niet. Overal om me heen lijkt men al terug te keren naar de dagelijkse gang van zaken, maar ik weet niet zeker of dit de juiste manier is. De regering versoepelt met mondjesmaat de regelgeving. Al kan ik me er niet altijd vinden en zijn de regels voor individuele bedrijven voor mij soms moeilijk te begrijpen. Een concert is alleen toegestaan als men in de zaal tien vierkante meter per persoon kan voorzien, maar in vliegtuigen is naast elkaar zitten geen probleem. In de supermarkt en op sommige openbare locaties moet je een masker dragen, maar dan heb je drieduizend voetbalfans die buiten een stadion samentroepen om hun team aan te moedigen. Natuurlijk is het niet gemakkelijk om voor iedereen een aanvaardbare oplossing aan te bieden met als doel ons terug te leiden naar een ‘normaal’ leven. Het zou al veel helpen moest ieder individu zijn verantwoordelijkheid nemen. Alle regels volgen, ook al ben je het er niet altijd mee eens. Het is zaak om er voor elkaar te zijn, respect te tonen en rekening te houden met de mensen om je heen.’


Wat is je belangrijkste dagelijkse ritueel?

‘Mijn dochter zorgt er elke dag voor dat ik vroeg uit de veren ben. Eerst is er samen ontbijten, dan een paar uurtjes elkaar entertainen en spelen. Rond het middaguur ga ik dan naar mijn studiokamer. Tot 's avonds geef ik dan drumlessen. Dan is het tijd voor het avondeten, als het kan samen met mijn huisgenoten. Dan nog een filmpje meepikken en daarna is het bedtijd. Voor mij is dit mijn ideale wereld waar alles in zit vervat wat ik nodig heb in mijn leven: familie, muziek, eten/drinken, slapen.’



Geen opmerkingen: