zaterdag 5 juni 2021

Lord Of The Lost

Lord Of The Lost


De Judas in elk van ons

Wat doe je als muziekgroep wanneer je een zee van vrije tijd hebt? Waarom geen groot muzikaal project uitwerken? Dat is waar Chris Harms, Klaas Helmecke, Gerrit Heinemann, Niklas Kahl en π (Pi) zich aan waagden. Het werd een thematisch dubbelalbum dat als titel ‘Judas’ meekreeg. Over hoe deze dubbelaar tot stand kwam en nog veel meer hadden we een gesprek met zanger en frontman Chris Harms.

Tekst: Paul Van de gehuchte



HEILSVERRAAD

Waarom een conceptplaat - en dan nog een dubbelalbum - helemaal in het teken stellen van de apostel Judas?

‘Het lezen van verschillende geschriften en boeken over Judas Iskariot heeft ons er toe gebracht om hem als voornaamste inspiratiebron te gebruiken voor ons nieuwe muzikale avontuur. Hij is één van de meest onbegrepen en eenzijdige karakters in de religieuze geschiedenis. Maar, beoordeel een boek niet op zijn kaft! Als je verder kijkt, een beetje nadenkt en opnieuw begint te interpreteren wat er zou kunnen gebeurd zijn, dan ga je de rol die Judas speelde helemaal anders bekijken. Als je het tot op de bodem uitspit, wordt Judas eigenlijk de redder. Zonder Judas geen kruisiging, geen kerken, geen kruis als symbool voor het christendom, zelfs het christendom zelf niet. Toch niet zoals we het nu kennen. En dan is er ook het spanningsveld tussen termen als slachtoffer zijn, zondebok, verrader, verlosser, zondaar, heilige. Het sleutelwoord hier is het zogenaamde ‘heilsverraad’. En wat was eigenlijk de bedoeling? Ging God naar Judas om hem te vertellen deze kettingreactie te veroorzaken? Kwam het idee van Judas zelf als de enige zuivere, vriendelijke weg die leidde naar Jezus Christus? Vroeg Jezus het hem: wisselden ze van plaats en stierf Judas aan het kruis? Al deze dingen zijn veel voorkomende verklaringen. Er is echter nog veel meer. Als je in dat alles gelooft, is het gegeven dat Judas naar de hel ging voor zijn daad - zelfs als dit geen doelloos verraad was - misschien wel absoluut martelaarschap! En Jezus ging naar de hemel. Dit hele verhaal leek ons ongelofelijk interessant. ‘Judas’ vertelt echter niet slechts één kant van deze kroniek, dat zou super saai zijn. Het gaat meer over deze verschillende gedachten en emoties met betrekking tot Judas en hoe zijn karakter in ieder van ons wordt weerspiegeld. Het is geen album tegen religie, noch is het een religieuze plaat, wat sowieso raar zou zijn voor agnosten zoals wij.’


‘De extra vrije tijd die we hadden, vanwege alle afgelaste festivals en de uitgestelde tournee met Iron Maiden, maakte één beslissing heel gemakkelijk: ‘Judas’ wordt het grootste muzikale project ooit waar we tot nu toe aan hebben gewerkt. Dus we hadden vanaf het begin dit gepland als een dubbelalbum met 2x12 nummers.



Hoe verliep het proces van het schrijven van liedjes (songteksten) en het componeren van de muziek?

‘Met ons vijven plus onze live- en studioploeg en enkele vrienden van andere bands, wilden we in juni 2020 naar Finland gaan. Daar zouden we verblijven in een houten huis inclusief studio ergens in het uiterste noorden, daar waar de zon de hele nacht schijnt. Maar Covid dwong ons hier te blijven, dus hebben we met dezelfde ploeg een soort van ‘schrijven van liedjes’ kamp opgezet in de Chameleon Studios in Hamburg. In één week werd het creatieve proces tot een goed einde gebracht. Op enkele uitzonderingen na schreven we daar de muziek van alle vierentwintig nummers en een deel van de teksten. De rest van de songteksten werden in de weken erna afgerond.’


Hoe groot of klein was de input van elk bandlid?

‘Iedereen gaf zich voor de volle honderd procent. Maar sommigen van ons zijn meer ervaren en dus efficiënter en sneller in het schrijven van liedjes. Dus uiteindelijk deden sommigen meer, anderen minder. Doch deze dingen tellen sowieso niet voor ons. Het gaat er niet om hoeveel percentage er individueel is bijgedragen. De teamgeest en de verstandhouding tussen ons muzikanten zijn het belangrijkste. Niks anders.’


ALLES IN HET ECHT

Wat mij persoonlijk wel aanspreekt, is de mooie manier waarop de verschillende koren en solisten zijn ingezet om de liederen te verrijken. Hoe bepaal je wanneer je ze gebruikt en wanneer kies je voor vrouwen- of mannenstemmen?

‘Allereerst moet ik wat feiten over de realisatie van het project uitleggen. De kerngedachte was dat de gehele productie draait rond authenticiteit. Als je een kerkorgel op deze plaat hoort, is het een echt orgel, opgenomen in een kerk. Niet zomaar enkele toetsenborden of software-instrumenten. Hetzelfde geldt voor strijkers, vleugelpiano, het koor, gewoonweg alles! Zelfs de drumreverbs zijn niet kunstmatig, het zijn individueel zelf opgenomen drumsamples. Niets op deze plaat is afkomstig van presets, geluidsbibliotheken of dergelijke. Alleen de elektronische geluiden worden uiteraard elektronisch aangemaakt. ‘Judas’ was een enorme onderneming in termen van creatie en productie. Het koor bestaat uit vijf zangers waarvoor we de grootste bewondering hebben en waarmee we een hechte band hebben opgebouwd. Voor de ‘filmische momenten’ deden we beroep op Gergana Dimitrova uit Bulgarije, een verbazingwekkende zangeres waarmee ik een tijdje geleden aan een andere productie werkte. Het was precies dat wat we nodig hadden om sommige nummers die extra diepgang te geven.’



Je hebt een sterke en flexibele zangstem. Wat doe je om deze intact en gezond te houden?

‘Om eerlijk te zijn: niets. Het kan helpen dat ik gezond eet, veel sport, geen drugs gebruik, niet rook en geen alcohol drink. Maar dat doe ik nu niet allemaal vanwege mijn stem. Daar heb ik andere, goede redenen voor.’


Hoe sterk wordt je leven beïnvloed door religie?

‘Er is geen invloed van religie op mijn leven. In ieder geval is er geen positieve impact. Ik ben een ignosticist. Als er een God bestaat dan hebben we daarvoor geen kerken, instellingen of menselijke religieuze leiders nodig. We zullen het / hem / haar in onszelf vinden. Als ik op een dag ongelijk krijg, prima dan sta ik daar helemaal voor open!’


TRIVIA

Wat wil je nog bereiken in je muzikale carrière?

‘Ik wil verdomme deze toer met Maiden spelen, nadat het al twee keer was uitgesteld vanwege Covid! Als ik dat gedaan heb, vraag het me dan nog eens!’


En in je persoonlijke leven?

‘Ik wil de best mogelijke vader zijn.’


Naar welke muziek luister je dezer dagen?

‘De laatste tijd heb ik me vooral gefixeerd op het werk van Mercury Circle. Moet je zeker eens checken.’


Als je niet van muziek houdt, hoe zal je dag er dan uitzien?

‘Ik breng zoveel mogelijk tijd door met mijn gezin. Ik train. Ik kijk televisie. Ik heb geen interessante hobby's. Mijn meest interessante hobby is tegelijk ook mijn werk. En dat is wat ik ook meestal doe: werken.



Ben je een sportief persoon? Wat is / zijn je favoriete sport (en)?

'Ja, dat ben ik. Ik hou van allerlei soorten vechtsporten, maar een blessure aan de pink van mijn rechterhand maakt de meeste dingen zoals boksen momenteel onmogelijk. Dus ik doe gewoon aan algemene fitness en touwtjespringen.’


Hoe heb je de pandemie tot nu toe ervaren?

‘Als een wereldwijde situatie waarin mensen de absolutie lijken te vinden om de hele dag over hun o zo miserabele levens op sociale media te posten. Terwijl ze vergeten dat het alleen al in handen hebben van zo een apparaat om al hun onzin te posten, hen maakt tot één van de weinige bevoorrechten op deze planeet. Ik zal niet klagen en mijn bescheiden aandeel leveren in het volgen van enkele eenvoudige en zinvolle regels om een ​​einde te maken aan deze shit.’


Zijn er (dagelijkse) dingen die je anders moest doen en die je ook zou blijven doen als alles weer normaal wordt?

‘Voor mij is er geen echt verschil. Het enige verschil is dat ik ongeveer honderd dagen per jaar niet van huis weg ben en dat mijn zoon niet altijd naar school kan.’



Wat zijn je verwachtingen van het nieuwe album en wat zal de nabije toekomst brengen voor Lord Of The Lost?

‘Ik koester geen verwachtingen meer omdat zoveel dingen keer op keer worden geannuleerd. We hebben er alles aan gedaan om met ‘Judas’ iets te maken waar we heel blij om kunnen zijn. En we zijn er honderd procent tevreden mee, zelfs compromisloos opgetogen. Dus ik verwacht niets en vraag me niet af wat de toekomst kan brengen.’


Geen opmerkingen: