Werner
Nadolny’s Jane
The Journey
I – Best Of Jane ’70 – ‘80
SAOL/H’Art/Zebralution/Bertus
De Duitse
formatie Jane kende sinds zijn oprichting in oktober 1970 een bewogen bestaan.
Er waren door de jaren heen heel wat personeelswissels. Spanningen tussen de
oprichters van de groep leiden ertoe dat er op een bepaald moment drie
formaties aanspraak maakten op de naam ‘Jane’. Een rechter sprak in 1994 een
vonnis uit waarin stond dat niemand zijn rechten kon laten gelden op het
gebruik van de naam ‘Jane’. Om verdere moeilijkheden te vermijden zag men zich
verplicht er iets aan toe te voegen. Zo noemden ze zich ‘Mother Jane’, met als
frontman gitarist Klaus Hess, ‘Werner Nadolny’s Jane’ met toetsenist Werner
Nadolny en ‘Peter Panka’s Jane’ met drummer Peter Panka. Met de dood van Panka
in 2007 verdween die laatste formatie van het toneel, al verschenen er postuum
nog een paar albums. Klaus Hess en Werner Nadolny bleven doorgaan en brachten
vorig jaar met ‘Kuxan Suum’ en ‘Eternity’ zelfs elk nog een nieuwe cd uit .
‘Eternity’ is een rustig kabbelend, naar mijn gevoel overbodig, plaatje dat verzandt
in de symfonische rock van begin de jaren zeventig. Dat de tijd voor Werner Nadolny
is blijven stilstaan bewijst hij andermaal met deze langspeler. Met dezelfde
bezetting van ‘Eternity’ speelde hij negen van de meest bekende nummers uit het
eerste decennium van Jane zijn bestaan opnieuw in. De titel van de cd verraad zelfs
dat er nog meer gelijkaardige releases in de pijplijn zitten. De productie van
de ‘The Journey I’ is top. Spijtig genoeg kan niet hetzelfde gezegd worden van
het songmateriaal. Ouderwets en uit de tijd kan soms een nostalgisch gevoel
oproepen waarbij je kunt wegmijmeren en herinneringen ophalen, maar hier lukt
dat niet. Driekwart van de nummers klinkt ondanks de opfrisbeurt aftands en
saai. Opener ‘All My
Friends’, ‘Fire, Water, Earth & Air’, ‘Way To Paradise’, ‘Out In The Rain’ zijn in hun vernieuwde versies uitermate gestroomlijnd
en helemaal glad gestreken. Van enige wrijving is geen sprake en goedkoop
melodrama glipt en druppelt gezapig uit de boxen. Enkel in ‘Lady’ en ‘Back
Again’ zit toch een sprankeltje vuur en ‘Daytime’ typeert helemaal hoe
symfonische rock destijds klonk. De medley ‘Windows/Spain/Love Your Life’ barst
van de voorspelbare, stereotiepe ingrediënten. Toch zitten er een paar fraaie,
instrumentale stukjes in verwerkt, maar in zijn geheel is de meerwaarde ook
hier ver zoek. Hetzelfde geldt voor afsluiter ‘Hangman’. Je kunt de drijfveer
van sommige muzikanten nooit inschatten en dat is ook hier het geval. Al
vermoed ik dat de verkoop van nog wat plaatjes het hier haalt van artistieke
integriteit. Nee, geef mij dan maar de originele uitvoeringen. Wie dit toch zou
weten te smaken krijgt met ‘So So Long’ nog een hidden track cadeau.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten