Skånska Mord
Paths To Charon
Small Stone Records
Zanger Janne Bengtson en
bassist Patric Carlsson bezitten een grote collectie veel gezochte en
obscure vinylplaten uit de tijd van toen. Samen met hun drie kompanen
hoeft het niemand te verbazen dat Skånska Mord dan ook teruggrijpt
naar de sound van de vroege jaren zeventig en de tot dat tijdperk
behorende topacts in zowel het hardrock, progressieve rock, blues en
psychedelische rock segment. ‘Paths To Charon’ is de opvolger
voor het in 2010 verschenen debuut ‘The Last Supper’. Punt van
kritiek was toen het onevenwicht en de wat mindere songs. Dit deed de
motor sputteren, maar nooit stilvallen. Het vijftal heeft daaruit
lessen getrokken en probeert om die minpunten weg te werken. Het
groepsgeluid blijft zo goed als intact. Alleen wordt er meer ruimte
gecreëerd voor een op blues/bluesrock met een psychedelische toets
afgestemde invalshoek. De groep klinkt vetter en een tikje meer
zweverig, waarbij de twee gitaristen al eens afdwalen en naargelang
de smaak van de luisteraar een al dan niet overbodige solo ten beste
geven. De mondharmonica is zo goed als het zwijgen opgelegd. Alleen
in 'The Flood' mag Janne nog eens voluit lucht blazen en zuigen.
Verfrissend is de stem van gastzangeres Ann-Sofie Hoyles die vocale
steun verleent in 'Addicts'. Verassend is de met jazzy tonen
opgesmukte, instrumentale track 'Laggasen'. Tot het betere werk
behoren ook 'The Ambassadeur' en 'Rising'. Het moet gezegd: op hun
tweede schijf heeft dit Zweedse combo beter zijn draai gevonden en
dit opent perspectieven voor de toekomst.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten