zaterdag 30 januari 2016

‘The Scene That Celebrated Itself’!

‘The Scene That Celebrated Itself’!

Het sub genre shoegaze bestaat een kwarteeuw en dat zullen we geweten hebben, want Cherry Red Records brengt op 29 januari met ‘Still In A Dream - A Story of Shoegaze: 1988-95’ een royale, mooi uitgevoerde set in boekvorm uit met maar liefst vijf cd’s die het fenomeen passend illustreren.

De term ‘Shoegaze’ dook in de Britse pers een eerste keer op rond 1990 en beschreef een nieuwe lichting indie rock gitaargroepjes. Deze generatie bands stond tijdens optredens meestal onbeweeglijk en staarde vooral naar zijn eigen voetpunten. Ze leken alleen met zichzelf begaan en hadden geen oog voor wat er om hen heen gebeurde, laat staan dat ze aandacht besteedden aan het publiek. Dat ze vaak naar beneden staarden had ook te maken met het veelvuldig gebruik van effectpedalen die bijdroegen tot het typerende groepsgeluid met veel vervorming en tonnen feedback. Daarmee trokken ze een niet te onderscheiden muur van luidruchtige gitaren op waar de zang amper bovenuit kwam en de verschillende muzikale componenten in wegdeemsterden. Als we de bewering van K.J. "Moose" McKillop voor waar nemen dat was zijn band Moose de eerste groep die het etiket ‘shoegaze’ kreeg opgeplakt. Tot de eerste lichting behoorden ook nog Catherine Wheel, Slowdive, Swervedriver, Chapterhouse, Ride, Lush en Pale Saints. Die laatste twee behoorden tot de stal van het 4AD label dat zich zou opwerpen als één van de hofleveranciers van shoegaze acts die het meer dromerige aspect belichaamden. Denk aan Ultra Vivid Scene, Cocteau Twins of Swallow. Over de diverse artiesten die van invloed waren op het fenomeen shoegaze bestaat er heel wat onduidelijkheid, al zijn er een aantal namen die telkens terugkomen: The Jesus And Mary Chain, A.R. Kane, My Bloody Valentine, Spacemen 3 en Loop. Geen enkele shoegaze groep kreeg grote bekendheid of slaagde erin om commerciële successen te boeken. De beweging werd al snel overspoeld door genres als Britpop en grunge. Wat ertoe leidde dat het uitdoofde als een kaars en een stille dood stierf midden de jaren negentig. Er is sprake van een opflakkering eind de jaren negentig, begin van het decennium 2000, maar dan wel in de VS. Het genre kent nog wel een paar volgelingen als A Place To Bury Strangers,  Asobi Seksu, Singapore Sling en White Noise Sound. Een beperkte opsomming, want er zijn er nog wel meer. Meestal worden die nu omschreven met de termen newgaze of nu-gaze. Feit is dat tot op vandaag er nog altijd artiesten zijn die zich later inspireren door de shoegaze generatie.


‘Still A Dream…’ brengt op vier schijfjes een mooi overzicht van het prille begin tot de laatste dagen. Op schijf nummer vijf prijken Amerikaanse en niet uit Groot-Brittannië afkomstige bands. Het ultieme eerbetoon aan de zogenaamde ‘The Scene That Celebrated Itself’!

Geen opmerkingen: