dinsdag 11 maart 2014

Siren’s Legacy


Siren’s Legacy
The Kraken
VinterSon/Altone
Het debuut album van deze Duitse symfonische metal band is genoemd naar het mythische zeemonster dat voor het eerst zou zijn waargenomen voor de kust van Noorwegen omstreeks 1250. De muziek die het viertal brengt past helemaal in de context van zowel de titel van de plaat als de groepsnaam. Sirene van dienst is zangeres Jennifer Thomé. Een geoefende sopraan met een mooi stemtimbre en méér, want volgens de bio neemt ze ook de sporadische grunts voor haar rekening. Groepen als Siren’s Legacy zijn legio (Within Temptation, Nightwish, Leaves’ Eyes, Tarja Turunen, Delain, Sirenia, enzovoort). Om zich een stek te veroveren tussen die gevestigde waarden moet je al met iets speciaals voor de dag komen. Siren’s Legacy probeert dit door de individuele capaciteiten van de muzikanten naar voor te schuiven en een balans te zoeken tussen het orkestrale, op klassieke muziek afgestemde gedeelte en het gewichtige metal compartiment. Het klinkt echter allemaal nogal voorgekauwd en geforceerd. Bovendien haalt een overdaad aan bombast het hier van de compositorische meerwaarde. De tussenliggende, symfonische passages ten spijt stuitert men in nummers als ‘Ghostship’, ‘Damned’, ‘Sacrificed’, ‘The Fallen Knight’, de titelsong en ‘On Dragonswings We Ride’ van het ene solofragment naar het andere. Wisselvalligheid troef ook, want elke muzikant mag lukraak zijn technisch kunnen etaleren. Van een solide songstructuur valt dan bijna niks meer te merken. ‘The Kraken is dan ook een schijfje om snel te vergeten. De manier waarop ze zich presenteren lijkt Siren’s Legacy, behalve misschien dan in het thuisland, evenmin op weg om een grootheid te worden in het symfonische metal gebeuren.

Geen opmerkingen: