Brazilian Blowout
Atypeek Music/Creative Eclipse
Om de muziek te omschrijven die dit Franse
drietal op ons afvuurt speelt het woord bariton een sleutelrol. Hun noise annex
free jazz, hardcore en experimentele muziek wordt door bariton instrumenten –
gitaar en saxofoon – plus reeksen felle, complexe drumpatronen aangestuurd. Hun
composities zijn polyritmische concepten, rauw en chaotisch, maar gebracht met
een mathematische precisie, exact als een wetenschap. Hun kakofonie aan
geluiden klinkt als een krachtig statement, een ode aan de term power trio.
Soms gaan ze over de schreef zoals in de titelsong die bol staat van de
geluidseffecten. Naast de gitaar excessen ontspoort ook de saxofoon en gaat
drummer Léo Dumont als een gek te keer. Enige terughoudendheid was hier
misschien wel op zijn plaats geweest. Ook in ‘Casse Brique’ en ‘Frichti’ laten
ze hun instrumentale razernij het ruime sop kiezen. Maar laat u niet misleiden;
achter die façade gaan muzikanten schuil die beslist weten hoe ver ze willen
gaan. Een mooi voorbeeld daarvan krijg je in het openingsfragment ‘E.V.T.E.V.’
waarin een soort beredeneerde gekte zich manifesteert. Hoogtepunten zijn
ontegensprekelijk het enerzijds door geluidsterrorisme geteisterde en
anderzijds de simplistische benadering van ‘Nevada Breakdown’ en het in
dezelfde lijn liggende ‘Fundoshi’. Het blijkt een beproefde methode te zijn die
zich doorheen het album slingert. In zoverre je het zo kan benoemen is ‘Pound
Zero’ nog de meest toegankelijke en plausibele track in een voor de rest
grillig uitgestippeld parcours.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten