Destiny Day
25 februari
2012
Vlaamse
Opera, Gent
Gothic en zwarte romantiek in de opera: een impressie
Fascinatie voor de dood en duistere verhalen is iets van
alle tijden. Naar aanleiding van de duistere Verdi-opera ‘La Forza del Destino’
werd de Vlaamse Opera in Gent dan ook ondergedompeld in een gothic sfeertje.
Men gaat daarbij ten rade bij donkere literatuur, beklijvende muziek en
horrorvertellingen. Dat is in het kort het uitgangspunt voor het organiseren
van een dag als Destiny Day waarbij men tracht het doorgaans schoolse traject
van de opera aan zijn keurslijf te onttrekken.
Vanaf elf uur kon je in het operagebouw deelnemen aan
zangworkshops, onder meer ‘middeleeuws zingen’ met de Duitse mezzosopraan
Sigrid Hausen bekend als zangeres bij Estampie, VocaMe en Qntal, een
vertelparcours waarbij zeven acteurs één van de meest angstaanjagende verhalen
van Edgar Allan Poe , ‘Het masker van de rode dood’ tot leven brachten in de
duistere gangen van het operagebouw, een filosofisch café met als moderator
filosoof Richard Anthone, je laten schminken aan de make-up stand en nog veel
meer.
We hadden een kort gesprek met Luc Joosten, hoofddramaturg
bij de Vlaamse Opera nadat hij als gastheer de opera van Verdi uit de doeken
had gedaan in ‘Forza for dummies’.
Luc Joosten: ‘Rond een aantal werken organiseert de Vlaamse
Opera ieder jaar een soort themadag of omkaderingsdag. Normaal gezien heeft dit
een nogal academisch karakter en we wilden nu een aantal activiteiten
organiseren die dit doorbraken en tegelijk wat verder gingen dan alleen maar
opera. Vandaar dat we bij ‘La Forza del Destino’, om dat werk te plaatsen,
uitgekomen zijn bij een meer algemene culturele beweging die in eerste
instantie banden heeft met de zwarte romantiek uit het verleden, maar ook met
een thema als de essentie van de dood en die als stroming in de huidige tijd
een rol van betekenis speelt. Voor ons was het een spannend gegeven om op die
manier een confrontatie aan te gaan met de gothic scene. Ook omdat gothic op
zich niet iets is dat begint of ophoudt in de jaren tachtig van de vorige eeuw,
maar dat het op een bepaalde manier als gedachte altijd geleefd heeft.’
‘Zuiver muzikaal bekeken zijn er niet direct
aanknopingspunten met opera, maar je hebt bijvoorbeeld de aanwezigheid van
religieuze muziek in dit werk. Veel van deze muziek die in ‘La Forza …’ wordt gezongen
tendeert in de richting van het Gregoriaans en het zijn die oude kerkgezangen
die in de gothic muziek ook nog aan bod komen. Dat is een kleine link die er
wel is, maar voor de rest zijn er muzikaal/technisch gezien weinig overeenkomsten.
Misschien wel inhoudelijk wanneer het gaat over de teksten en de thema’s. Dan
denk ik dat die samenhang er zeker wel is. Wat ook meespeelt en de gothic
beweging typeert is het stille verzet tegen de heersende zeden en een kritische
kijk op de wereld, maar dan op een zinvolle manier. Gothic is in de eerste
plaats ook een feestcultuur. Het wordt wel altijd verbonden met duistere materie,
maar het is niet zo dat het alleen maar kommer en kwel is. Het is een fenomeen
waar ook uitbundig gefeest wordt.’
La Forza del Destino
Deze opera van de Italiaanse componist Giuseppe Verdi
beschrijft de tragische geschiedenis van de Spaanse familie Calatrava. Dochter
Leonora en haar geliefde Don Alvaro worden opgejaagd door broerlief Don Carlo;
hij verdenkt Alvaro ervan hun vader vermoord te hebben. Daarop vlucht het jonge
koppel, weg van hun vloek, weg van het noodlot dat hen achtervolgt. Zelfs in
religie vinden ze geen heil. Tijdens het bloederige vervolg brengen de solisten
een hele reeks ontroerende aria's en aangrijpende duetten. Een duistere,
moderne opera van één van de grootste operacomponisten.
‘La Forza del Destino’ speelt op 2, 4, 7 en 10 maart in de
Vlaamse Opera van Gent.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten