zondag 4 maart 2012

Destiny Day


Destiny Day
25 februari 2012
Vlaamse Opera, Gent

Gothic en zwarte romantiek in de opera: een impressie

Fascinatie voor de dood en duistere verhalen is iets van alle tijden. Naar aanleiding van de duistere Verdi-opera ‘La Forza del Destino’ werd de Vlaamse Opera in Gent dan ook ondergedompeld in een gothic sfeertje. Men gaat daarbij ten rade bij donkere literatuur, beklijvende muziek en horrorvertellingen. Dat is in het kort het uitgangspunt voor het organiseren van een dag als Destiny Day waarbij men tracht het doorgaans schoolse traject van de opera aan zijn keurslijf te onttrekken.
Vanaf elf uur kon je in het operagebouw deelnemen aan zangworkshops, onder meer ‘middeleeuws zingen’ met de Duitse mezzosopraan Sigrid Hausen bekend als zangeres bij Estampie, VocaMe en Qntal, een vertelparcours waarbij zeven acteurs één van de meest angstaanjagende verhalen van Edgar Allan Poe , ‘Het masker van de rode dood’ tot leven brachten in de duistere gangen van het operagebouw, een filosofisch café met als moderator filosoof Richard Anthone, je laten schminken aan de make-up stand en nog veel meer.
We hadden een kort gesprek met Luc Joosten, hoofddramaturg bij de Vlaamse Opera nadat hij als gastheer de opera van Verdi uit de doeken had gedaan in ‘Forza for dummies’.
Luc Joosten: ‘Rond een aantal werken organiseert de Vlaamse Opera ieder jaar een soort themadag of omkaderingsdag. Normaal gezien heeft dit een nogal academisch karakter en we wilden nu een aantal activiteiten organiseren die dit doorbraken en tegelijk wat verder gingen dan alleen maar opera. Vandaar dat we bij ‘La Forza del Destino’, om dat werk te plaatsen, uitgekomen zijn bij een meer algemene culturele beweging die in eerste instantie banden heeft met de zwarte romantiek uit het verleden, maar ook met een thema als de essentie van de dood en die als stroming in de huidige tijd een rol van betekenis speelt. Voor ons was het een spannend gegeven om op die manier een confrontatie aan te gaan met de gothic scene. Ook omdat gothic op zich niet iets is dat begint of ophoudt in de jaren tachtig van de vorige eeuw, maar dat het op een bepaalde manier als gedachte altijd geleefd heeft.’
‘Zuiver muzikaal bekeken zijn er niet direct aanknopingspunten met opera, maar je hebt bijvoorbeeld de aanwezigheid van religieuze muziek in dit werk. Veel van deze muziek die in ‘La Forza …’ wordt gezongen tendeert in de richting van het Gregoriaans en het zijn die oude kerkgezangen die in de gothic muziek ook nog aan bod komen. Dat is een kleine link die er wel is, maar voor de rest zijn er muzikaal/technisch gezien weinig overeenkomsten. Misschien wel inhoudelijk wanneer het gaat over de teksten en de thema’s. Dan denk ik dat die samenhang er zeker wel is. Wat ook meespeelt en de gothic beweging typeert is het stille verzet tegen de heersende zeden en een kritische kijk op de wereld, maar dan op een zinvolle manier. Gothic is in de eerste plaats ook een feestcultuur. Het wordt wel altijd verbonden met duistere materie, maar het is niet zo dat het alleen maar kommer en kwel is. Het is een fenomeen waar ook uitbundig gefeest wordt.’

La Forza del Destino
Deze opera van de Italiaanse componist Giuseppe Verdi beschrijft de tragische geschiedenis van de Spaanse familie Calatrava. Dochter Leonora en haar geliefde Don Alvaro worden opgejaagd door broerlief Don Carlo; hij verdenkt Alvaro ervan hun vader vermoord te hebben. Daarop vlucht het jonge koppel, weg van hun vloek, weg van het noodlot dat hen achtervolgt. Zelfs in religie vinden ze geen heil. Tijdens het bloederige vervolg brengen de solisten een hele reeks ontroerende aria's en aangrijpende duetten. Een duistere, moderne opera van één van de grootste operacomponisten.

‘La Forza del Destino’ speelt op 2, 4, 7 en 10 maart in de Vlaamse Opera van Gent.

Geen opmerkingen: