zaterdag 31 maart 2012

Larry Kucharz


Larry Kucharz
Unit IA42
International Audiochrome, Inc.
Larry Kucharz is een synthesizer tovenaar, componist en producer. De man begon al te experimenteren midden de jaren zeventig en heeft intussen een twintigtal releases op zijn naam staan en uitgebracht op zijn eigen label International Audiochrome, kortweg IA. Deze meest recente collectie songs kwam tot stand in de loop van 2010 en de opnames volgden een jaar later. Het album opent met de ‘Binairy Suite‘ een soort van op klassieke leest geschoeide, elektronische symfonie. Wat meteen opvalt, is de kilte, het ijzige, het afstandelijke in de minimalistisch gestructureerde composities. Een betere omschrijving dan ‘ambient chill out’ voor deze ‘suite’ hadden we zelf niet kunnen bedenken. De overige tracks variëren van techno, trance, house en ambient tot zelfs een polka (‘Galaxy 42 Polka’). Larry Kucharz heeft twee muzikale inzichten waartussen hij blijft schipperen zonder daarbij een bepaalde preferentie naar voor te schuiven. Als je ‘Unit IA42’ bekijkt als een verzameling van tracks dan is het aanbod aan varianten eerder beperkt te noemen. De verschillen zijn eerder subtiel en weleens moeilijk te onderkennen. De spannendste momenten zijn te beleven in de remix van ‘U302’ en het speelse ‘Quirky Trance 42’, al blijft de repetitieve aard toonaangevend. Helemaal fout gaat het met ‘Juke It 42’ waarin een met vocoder vervormde stem eindeloos ‘Juke It’ herhaalt en in ‘Do It 42’ waarbij een gelijkaardige robotstem hetzelfde trucje nog eens overdoet, maar dan met de woordjes ‘Do It’. Je zou bijna denken dat het een obsessief gegeven is. In het verlengde van ‘Quirky Trance 42’ ligt de fameuze polka. Een mal nummer. Niet dat dit onze favoriet is, want daar is weer dat vervelende, monotone stemmetje dat roet in het eten gooit. Nee, die eer valt te beurt aan het wat geheimzinnige, licht exotische ‘Temple Dance 42’. Ook leuk is het kunstmatig opgewekte handgeklap in ‘Ambient Dance 42’. De meeste muziek van Larry Kucharz krijgt gestalte dankzij zijn favoriete instrument, de Fairlight Music Computer. Naar mijn smaak is het allemaal iets te klinisch, te steriel. Alleen al het feit dat elke uitgave een nummer krijgt opgeplakt – de eersteling in de reeks was ‘IA22 - unit 22:red motion’ zegt veel over het denkpatroon en de werkwijze van Kucharz. 

Geen opmerkingen: