Trent Reznor & Atticus Ross
The Girl With The Dragon Tattoo
Mute
In 2011 won dit duo al eens een Golden Globe én een Oscar
als auteurs van de muziek voor de film ‘The Social Network’ van regisseur David
Fincher. Ze hoorden ook dit jaar bij de Golden Globe genomineerden voor de
soundtrack van ‘The Girl With The Dragon Tattoo’ van dezelfde maker, maar
moesten deze keer de duimen leggen voor ‘The Artist’. ‘The Girl With The Dragon
Tattoo’ kennen we in Europa als het eerste deel van de spannende ‘Millennium’
trilogie van de Zweedse schrijver Stieg Larsson, die in 2004 aan de gevolgen van
een hartinfarct overleed. Reznor en Ross schreven bijna drie uur muziek
gespreid over 39 tracks op drie cd’s. Compositorisch verschilt dit immense
werkstuk niet zoveel van hun score voor ‘The Social Network’, maar de lengte
ervan overstijgt wel de duur van ‘The Girl With The Dragon Tattoo’. Daarmee
lukt het de luisteraar, als het moment zich aandient, om de muziek los te
koppelen van de film en kan het gezien worden als een op zichzelf staand
muzikaal epos. Als uithangbord en lokkertje werd gekozen voor een cover van Led
Zeppelin’s ‘Immigrant Song’ met als gastzangeres Karen O van de Yeah Yeah
Yeahs. Samen met de afsluiter, ‘Is Your Love Strong Enough’ alweer een cover,
maar deze keer van Bryan Ferry en ingespeeld door het door Reznor en Ross in
het leven geroepen zijproject How To Destroy Angels zijn dit de enige liedjes
met gezongen tekst. Deze twee nummers kunnen in niets vergeleken worden met de
overige instrumentale fragmenten en zijn op zich wel een verademing. De twee
protagonisten proberen de sfeer van het boek en de film te benaderen met hun
muziek. De verscheidenheid aan symptomen van psychopathie, sadisme, obsessie,
uitsluiting, masochisme, perversie, destructie, psychose, angst, drift, waanzin,
enzovoort manifesteren zich op een bijna natuurlijke wijze in een muzikale vorm
tijdens het luisteren. Het geheel is op zijn minst sinister en macaber te
noemen, doch ook op een subtiele wijze rustgevend. De eerste schijf bestaat
voornamelijk uit stilistische dark ambient stukken met sobere percussie en een
klagende, huilende ondertoon zoals in ‘She Reminds Me Of You’, ‘Perihelion’ en
‘Please Take Your Hand Away’ of aftastend en verkennend (‘People Lie All The
Time’). ‘Pinned And Mounted’ is een eerste monumentale track en ook ‘A Thousand
Details’ klinkt gespierder dan de rest. Cd 2 dient zich luider aan, meer intens.
Storende, ijzige elementen nemen overhands toe, de spanning stijgt, een
unheimisch gevoel bekruipt je. Met ‘Under The Midnight Sun’ neemt het dark
ambient geluid langzaamaan weer de bovenhand. Opvallend gegeven is de tikkende
klok die als thema terugkeert. De tijd die je rest moet je goed gebruiken, want
voor je het weet is je tijd om. Deel drie gaat door waar twee ophield. Als
luisteraar wordt het ook lastiger om geconcentreerd te blijven. De vage lijnen
van herkenning die door de songs heen laveren en de tijdsduur die het totale
werk in beslag neemt laten de aandacht verslappen. Gelukkig zijn er nog nummers
als ‘Oraculum’, ‘Great Bird Of Prey’, ‘The Heretics’ en ‘Infiltrator’ die het
volume opnieuw aanzwengelen. Gaandeweg leert men ook afstand te nemen van de
rol van de muziek als soundtrack van de film en dan krijgt die plots toch een
andere, meer op het universum afgestemde en experimentele dimensie. ‘The Girl
With The Dragon Tattoo’ is intrigerend, obscuur en zwartgallig. Nine Inch Nails
is niet meer, maar zolang Trent Reznor, de bezieler van NIN blijft doorgaan is
er geen vuiltje aan de lucht.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten