zaterdag 24 maart 2012

Exile Parade


Exile Parade
Hit The Zoo
Suburban
Voor het Britse Exile Parade is dit hun eerste volwaardige album. Eind 2009 speelden ze nog vrolijk voor stoorzender in de britpop scene met de release van de verrassende ep ‘Brothel Ballet’. Het vijftal taxeert met zijn eersteling de Britse rockgeschiedenis en gooit een beetje van alles in de hakmolen, waarbij men halt houdt bij de mod periode, het punk tijdperk, populaire popmuziek, de madchester sound en hedendaagse electro. Ze laten het aan de gereputeerde producers Owen Morris en Marco Migliari over om alles in de juiste proporties aan de luisteraar voor te schotelen. ‘Hit The Zoo’ opent met het al bekende, want reeds eerder als single uitgebrachte ‘Fire Walk With Me’. Met ‘Movie Maker’ lonkt men naar dance en acid house adepten, gevolgd door ‘Mach Schau’ een wervelende rocksong met epische trekjes. ‘Hello Blue’ is een felle rocksong die steunt op stevig gitaarwerk en solide drumroffels. ‘If I’m Not Famous’ heeft de allures van een ballade, maar dan eentje met een rock ziel waarbij de rijke klankkleur van de stem van zanger Lomax helemaal tot zijn recht komt. Het vinnige ‘The Longest Day’ zou wel eens live brokken kunnen maken net als het aan Oasis schatplichtige ‘Life Of Crime’. ‘Get Your Gun Boy’ is een leuke poptune, doch ook niet meer dan dat. ‘Astronaut’ gaat gaandeweg crescendo, maar klinkt naar mijn gevoel te stroperig. Gelukkig wordt een en ander recht gezet met het in bijtend zuur gedoopte ‘Man Is Sick’. Met afsluiter ‘Shadows’ maken de heren een bocht van honderdtachtig graden en gaan de experimentele toer op waarbij galmende zang en overstuurde gitaren moeten opboksen tegen hypnotiserende drones en synths. ‘Hit The Zoo’ is een opmerkelijk werkje, soms gedurfd en ruw, maar ook voor een stuk onevenwichtig en dat fnuikt het betrachte, spectaculaire effect.

Geen opmerkingen: