vrijdag 8 november 2013

Die Krupps


Die Krupps
The Machinists Of Joy
Synthetic Symphony / SPV
Ja, ze bestaan nog. Die Krupps, één van de groepen die aan de wieg stonden van het industrial genre brengen voor het eerst in dit millennium een nieuw studio album uit (hun laatste ‘Paradise Now' dateert van 1997). Engler en co. grijpen op ‘The Machinists Of Joy’ - de titel verwijst naar hun langspeler ‘Machineries Of Joy’ van 1989 - terug naar hun originele geluid van de jaren tachtig en voegen daar elementen aan toe van andere, gelijkgestemde bands waarvan sommige generatiegenoten zijn: Nitzer Ebb, Laibach, Eisbrecher, Front 242, Rammstein en KMFDM. Zelfs een referentie naar Kraftwerk duikt hier en daar op. De kerngedachte van de muziek gaat uit naar industriële machines wiens geluiden door kille fabriekshallen galmen. ‘Metal Machine’ en Electronic Body Music in zijn meest pure vorm. Al spelen ook de strikt afgelijnde gitaar riffs van Marcel Zürcher hun rol van betekenis in het aanbod. Tekstueel krijg je sarcastische, kritische beschouwingen over wat er zich vandaag in de wereld afspeelt. Om hun internationale status in ere te houden wordt er afwisselend in het Duits en Engels gezongen. De songs zitten in een strak keurslijf van beats, synths en drumcomputers. Het zijn net gedrilde elite troepen die voorbij marcheren. Dat belicht tegelijk het zwakke punt van dit album waar wat meer variatie wonderen had kunnen doen. Het lijkt wel alsof Die Krupps zich opnieuw willen bewijzen als dé industrial vaandeldragers. Met een aantal nummers slaan ze hier wel de spijker op de kop. De twee bonustracks ‘Nazis Of Speed’, ‘Industrie-Mädchen’ en ‘Ein Blick Zurück Im Zorn’, ‘Schmutzfabrik’, ‘Risikofaktor’, ‘Robo Sapien’, ‘The Machinist Of Joy’ zijn echt wel top. Vanaf ‘Essenbeck’ stokt de tot dan toe geoliede machine. Een echte herstart komt er pas met de twee voornoemde bonus songs. Laat er echter geen misverstand over bestaan: Die Krupps kennen nog altijd het klappen van de zweep en voor elke industrial fanaat is dit verplichte kost.

Geen opmerkingen: