donderdag 6 juni 2019

Denis Frajerman

Denis Frajerman
Wastelands/Lawrence Of Arabia
Klanggalerie

Denis Frajerman is een origineel lid en medecomponist van de Franse experimentele groep Palo Alto. Denis heeft een grote interesse in literatuur en de mondelinge overdracht er van. Hij werkt dan ook op regelmatige basis samen met schrijvers en vertellers voor radiosessies, oratoria of op plaat. Twee van zijn favoriete auteurs zijn Antoine Volodine en Jacques Barbéri. Zijn solodebuut in 1999 was sterk beïnvloed door het werk van Volodine. Ze delen dezelfde belangstelling voor alles wat te maken heeft met horror, zwarte humor en hekserij. De laatste jaren werpt Frajerman zich op als componist voor soundtracks, dansvoorstellingen, objecttheater, documentaires plus animatie- en kortfilms. Muzikaal heeft hij zich toegelegd op het spelen van gitaar en zijn aandacht gaat uit naar volksmuziek uit Griekenland en country blues uit de zuidelijke staten van de VS. Zijn nieuwe album bestaat uit twee delen. Het idee voor het eerste luik ‘Wastelands’ rijpte bij Frajerman al tien jaar geleden. Het is een project waar de stem van Susannah Rooke centraal staat. De teksten die ze declameert komen uit het vijf delen omvattende gedicht ‘The Wasteland’ van auteur Thomas Stearns Eliot. Het instrumentarium evolueerde van ritmeboxen en toetsen naar een akoestische setting van drums, strijkers, saxofoon en klarinet. Het tweede deel bestaat uit composities die eerder reeds werden gepubliceerd op een aantal compilaties in de periode 2016-2018. ‘Clock Bird’ is een cover van Minimal Compact. Het origineel vind je terug op de elpee ‘Made To Measure vol. 10’ (1987). ‘Wie Der Wind Am Ende Einer Strasse’ is oorspronkelijk van Amon Düül II en terug te vinden op hun album ‘Wolf City’ uit 1972. De meeste nummers hebben een Oosters karakter. Daarom koos Denis voor ‘Lawrence Of Arabia’ als verzamelnaam voor deze collectie songs. Het is ook één van zijn favoriete films. De plaat zelf is in zijn geheel erg rustgevend. Er wordt fraai gemusiceerd. De verschillen tussen de twee delen zijn niet zo groot. De overgang gaat geleidelijk. De sterkste punten van verscheidenheid zijn uiteraard de Oosterse elementen en ook de wat jazzy invloeden die hier en daar opduiken. ‘Wastelands/Lawrence Of Arabiai’ is een sierlijke verzameling van hedendaags klassieke muziek.

Geen opmerkingen: