woensdag 10 juli 2019

Spoelstra

Spoelstra
West Side Story Winner Of Ten Academy Awards
Narrominded

Als kind luisterde ik naar de platen van mijn ouders. Naast jazz en popicoon Nat King Cole en Harry Bellafonte, ook wel bestempeld als ‘King Of Calypso’ zaten ook de Ray Conniff Singers, Bing Crosby en de soundtrack van de film ‘West Side Story’ in het aanbod. Die laatste werd nu onder handen genomen door de Nederlandse muzikant Spoelstra (echte naam Jeroen Warntjes). Het is een album dat thuishoort in de ‘Retro Retry’ reeks van Narrominded. De andere twee zijn ‘Evol’ van Sonic Youth en ’Another Green World’ van Brian Eno die door respectievelijk noise rock bands en elektronische musici al eens door de mixer werden gehaald. Dat Spoelstra eigenwijs is, lef heeft en niet aan zijn proefstuk toe is blijkt uit eerder uitgebrachte releases. Zo is er een cd over het internet (‘The Almighty Internet’) en wat we al of niet met die stroom aan informatie moeten aanvangen, een cassette als aanhangsel van een tweehonderd pagina’s tellend boek over paletten (‘Pallets’) plus een vinylplaat waarbij je alles te weten komt over sport en financiën (‘Sports And Finance’). De weg die Spoelstra bewandeld met ‘West Side Story…’ ligt in het verlengde van al die titels. De originele muziek is soms vaag te herkennen, maar verdwijnt meestal in het grotere geheel door een veelvoud aan instrumenten als gitaar, synthesizers, drums, samplers plus effecten en genres gaande van noise rock, math rock over avant-garde, blues en electro tot en met psychedelica of country. Ik denk dat alleen Spoelstra weet waar hij naartoe wil met zijn interpretatie van ‘West Side Story’. Toch heb ik het moeilijk om zijn voorstellingen van de liedjes van de musical/film te verteren. Hij hangt een vorm van radicaal musiceren aan waarbij alles in vraag wordt gesteld. Alleen blijf je als luisteraar met de gebakken peren zitten en heb ik althans geen flauw idee van wat ik hiermee moet aanvangen.

Geen opmerkingen: