woensdag 13 april 2016

Otep

Otep
Generation Doom
Napalm Records

Na het aangekondigde einde van Otep in 2013 komt de release van ‘Generation Doom’ toch enigszins als een verrassing. De veelzijdige entertainer en kunstenares Otep Shamaya zoekt na twee jaar in de luwte opnieuw de schijnwerpers op. Met deze ‘Generation Doom’ wou ze terug de creativiteit en passie terugvinden die ze ervoer bij het schrijven van nummers voor het Otep debuut ‘Sevas Tra’. Shamaya heeft nooit een blad voor de mond genomen en ook op deze nieuwe langspeler zet ze haar strijd tegen allerlei vormen van onrecht verder. Naast tekstueel scherpe, rake observaties en radicale standpunten wordt het muzikale spectrum verruimd. De diversiteit aan stembuigingen en de introductie van uiteenlopende raaklijnen met genres lijkt me niet altijd even succesvol. De plaat opent met ‘Zero’. Deze en ‘Feeding Frenzy’ plus de titelsong zijn typerend voor Otep. Snoeiharde en rauwe nu metal/industrial. ‘Lords Of War’ en ‘Down’ zijn verwanten, hebben een aanstekelijk refrein en zullen er bij de fans in gaan als zoete koek. Minder voor de hand liggend is ‘Royals’, een cover van de Nieuw-Zeelandse zangeres Lorde. Een interpretatie met het origineel als een herkenbare, doch vage schim op de achtergrond. ‘Equal Rights, Equal Lefts’ is een soort van rap protest song. Hoe flexibel haar stem wel kan zijn laat Shamaya horen het harde en kille ‘God Is A Gun’. ‘Lie’ en ‘In Cold Blood’ klinken bijna radiovriendelijk. En wat dan gezegd van het super commercieel getinte en gestroomlijnde ‘On The Shore’ en een als ‘hidden track’ vermomde poëzie/tekst als sluitstuk. Het is fijn dat een artiest zich probeert te profileren en zijn horizon te verruimen, maar het moet wel geloofwaardig blijven en daar gaat naar mijn gevoel Otep deels de mist in. 

Geen opmerkingen: