zondag 28 mei 2017

Visible Cloaks

Visible Cloaks
Reassemblage
Rvng Intl.
Visible Cloaks zijn Ryan Carlile en Spencer Doran. Die laatste heeft een bijzondere interesse voor  Japanse synthesizer muziek en bracht in 2010 de verzamelaar ‘Fairlights, Mallets And Bamboo - Fourth-World Japan, Years 1980-1986’ uit met werk van onder meer Yellow Magic Orchestra’s Haruomi Hosono en Ryuichi Sakamoto. Later volgde nog een tweede luik en een gelijkaardige, tweede serie met als titel ‘Music Interiors’. Die verregaande belangstelling komt nu ook tot uiting in Visible Cloaks zijn tweede album ‘Reassemblage’. De titel verwijst naar de gelijknamige documentaire, opgenomen in Senegal, van de Vietnamese cineast Trinh T. Minh-ha, waarin hij probeert aan te tonen dat je een andere cultuur nooit volledig kunt doorgronden of ontcijferen. Zoals we in onze huidige maatschappij dagelijks ondervinden krijgt het zoeken naar toenadering soms een averechts effect en wordt de kloof met andere civilisaties alleen maar groter. Het duo gebruikt zijn kennis van hun voorlopers in Japanse synthesizer muziek en construeert een eigen muzikaal landschap. Aan de hand van computers, synthesizers, keyboards, sequencers en effectapparaten worden onderling commando’s doorgegeven via het MIDI proces. Virtuele Japanse instrumenten zoals shakuhachi en koto gaan hier samen met door vocoders bewerkte stemmen, vogelgetsjilp, gamelan kommen, geluiden van water of glas en de reeds genoemde MIDI technieken. Tot stand komt een vreemde cluster van klanken uit de oude en nieuwe wereld. ‘Reassamblage’, een poging tot globalisme om zo verschillende culturen dichter bij elkaar te brengen. De indruk ontstaat, net als in de documentaire, dat de muzikale verscheidenheid netjes in elkaar kan overvloeien, doch ook een muur kan opwerpen, een hindernis waar je niet overheen kunt. ‘Reassamblage’ is een album dat zich moeilijk laat classificeren, maar dat wel intrigeert. 

Geen opmerkingen: