maandag 16 mei 2011

Omar Rodriguez Lopez

Omar Rodriguez Lopez
Telesterion
Rodriguez Lopez Productions/Sargent House
Eén van de productiefste muzikanten van de afgelopen vijftien jaar is ongetwijfeld Omar Rodriguez Lopez. Deze in Puerto Rico geboren multi-instrumentalist en componist vertoefde een groot deel van zijn muzikale loopbaan in het gezelschap van zijn vriend Cedric Bixler-Zavala. Eerst in At The Drive-In en daarna bij The Mars Volta en De Facto. Zijn solo carrière omspant ondertussen een vijfentwintig albums. Daarnaast schreef hij muziek voor films en is eveneens actief als schrijver, acteur en regisseur. Een bezige jongen die blijkbaar nooit stilzit en gevraagd waarom hij dit ongelooflijke tempo aanhoudt om jaar in jaar uit zoveel mogelijk platen te maken in zo een kort mogelijk tijdsbestek antwoordde Omar dat hij geloofde dat ergens in een parallel, alternatief universum elk van zijn songs een levend persoon zou blijken te zijn en verbeeldde zich die ooit te mogen ontmoeten. Muzikaal is Omar Rodriguez Lopez een kameleon en duizendpoot. Geen enkele stroming is hem vreemd. Het was dan ook een immense opgave om uit zijn veelzijdige assortiment de muziek te distilleren die een juist portret ophangt van zijn solowerk. Eén schijfje bleek niet genoeg. De compilatie ‘Telesterion’ is dan ook een dubbelaar bestaande uit 37 tracks. (Op de vinyl versie - acht plaatkanten -staat er met ‘Los Tres "Yo's"’ nog één nummer meer op). Van elk van zijn solo releases zijn er een paar songs geselecteerd. Die belichamen stuk voor stuk de variëteit en diversiteit in het werk van Omar Rodriguez Lopez, gaande van progressieve rock (‘Asco Que Commueve Los Puntos Erogenos’, ‘Rapid Fire Tollbooth’) over psychedelica (‘Victimas Del Cielo’, ‘Coma Pony’), experimentele rock (‘Calibration’, ‘El Monte T’ai’), avant-garde (‘Spookrijden Op Het Fietspad’, ‘Locomocion Capillar’), math rock (‘Shake Is For 8th Graders’, ‘Amanita Virosa’), dub (‘Agua Dulce De Pulpo’, ‘How To Build The Bilderberg Group’), americana (‘Viernes’, ‘Deus Ex Machina’) en electro (‘El Todo’, ‘Polaridad’). Interessant is zijn Spaanstalige achtergrond en afkomst. Die zorgt voor een exotische en broeierige insteek. ‘Telesterion’ biedt een prachtig en tegelijk volledig overzicht van Omar zijn oeuvre. Voor wie niet vertrouwd is met zijn muziek is dit de ideale introductie. 

Geen opmerkingen: